Dit jaar wordt de Blijvend Applaus Prijs in de categorie Cabaret en Kleinkunst uitgereikt aan Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong voor hun gehele oeuvre. De prijs bestaat uit een bronzen beeldje van Iris Le Rütte, een geldbedrag van  7500 euro en feestelijk theaterprogramma in De Kleine Komedie op zondag 5 november.

De jury, bestaande uit Kathleen Warners, Ron Rijghard en Nico Baars, schrijft over het duo: ‘Met hun gewaagde acrobatiek, doldwaze sketches en ruige optredens tuigt het duo een absurdistisch universum op, waarin pijn, onbegrip en woede de maat aangeven, maar waar ook stralen van liefde en empathie naar binnen kieren. Met hun opwindende comebackshows lieten de twee mannen de afgelopen jaren zien hoe onverslijtbaar en uniek hun robuuste slapstick is.’

De twee Rotterdamse straatschoffies toerden tussen 1985 en 1999 door het land met zes shows, met maffe titels als Jool Hul, Naggelwauz en Bandkaai. In 2020 kwamen ze nog een keer bij elkaar in het Rotterdamse Nieuwe Luxor Theaster en bleken nog niets van hun explosieve karakter te hebben verloren.

In hun programma’s ging het er steeds ruiger en wilder aan toe. Ze haalden hun attributen van de rommelmarkt en bij het slachthuis en spaarden elkaar niet. Ze haalden het bloed onder elkaars nagels vandaan in krankzinnige, contactgestoorde dialogen, er werd met tomaten en vla gesmeten, ze renden als wilde apen rond, gooiden de jassen van het publiek uit de garderobe de zaal in, duwden elkaar wreed onder in een aquarium en rosten elkaar af met plastic reigers. Gevaarlijke acts moesten ze soms bekopen met stevige blessures, maar dat deerden ze niet.

Na het volkomen kaalslag-programma Jool Hul namen ze ietwat gas terug en werden hun shows wat meer beeldend. Tot opluchting van Peter Liefhebber, de toenmalige recensent van De Telegraaf. Die schreef: ‘Als ze het nog bonter hadden willen maken, dan waren er tanks en bazooka’s als attributen nodig geweest.’

Foto Waardenberg & De Jong (2020): Clemens Rikken