De Groningse entertainer en podiumkunstenaar Arno van der Heyden is op 61-jarige leeftijd overleden. Van der Heyden was onder meer cabaretier, zanger, acteur en presentator. Hij maakte twintig jaar lang een dagelijkse talkshow tijdens festival Noorderzon. (meer…)
Kleine Lien wordt negen. En zoals ieder jaar op zijn verjaardag mag hij één wens doen. ‘Dat papa terugkom’, fluistert het jochie. Samen met zijn moeder ‘Maamie’ en grote broer Lien woont hij op het woonwagenkamp. Het is een veilige haven, een bubbel, daar is het zij tegen de burgerij. Totdat Lientje opmerkt anders te zijn, omdat hij best goed kan leren. In Zanger zonder volk, de derde productie van theatermaker Giovanni Brand bij Likeminds, laat hij zien hoe de drang naar meer, een leven buiten het kamp, een gezin uiteendrijft.
Een woonwagen op een draaischijf staat centraal opgesteld op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. De constructie (scenografie: Man met de Hamer) fungeert als huis op wielen, waarbinnen het verhaal zich ontvouwt. Op ingenieuze wijze draait het bouwwerk, dwars doormidden gehakt zodat het zicht biedt op het interieur – wit leren bank, smoezelig kleed, veel gouden details – 360 graden om zijn as. Het zorgt ervoor dat het publiek geleidelijk wordt ondergedompeld in de belevingswereld van Kleine Lien (vertolkt door Brand) en zijn familie: Roma, woonachtig op een woonwagenkamp dat door de gemeente dreigt te worden afgebroken.
In de eerste scène katapulteert actrice Janneke Remmers (Maamaatje Janie) het publiek naar Lientjes negende verjaardag. De dag dat ze de ‘eerste rode streep’ opmerkt in de mooie blauwe kijkers van haar zoon, waarmee hij alles afkeurt dat zij, een analfabeet, en broer Lien, laaggeletterd, doen. Remmers’ spel is vurig, haar zinnen slaan in als bb gun kogeltjes: tak, tak, tak. Remmers reageert al voordat haar tegenspeler een antwoord heeft geformuleerd.
De teksten, geschreven door Brand, vormen een aaneenschakeling van niet-bestaande woorden, afkortingen en spreekwoorden die net iets anders klinken dan je ze op school leert. Er zitten parels tussen. Neem de uitspattingen van Maamie: ‘Doe nie zo sikkeleneurig’ en ‘Kappe met dat gejankebalk.’ Of Grote Lien, daadkrachtig neergezet door Matthijs IJgosse, die zich regelmatig opfokt: ‘Je mot niet lachen nu, want dan maak je me heet als peper.’ De woede giert door zijn lichaam: gebalde vuisten, bakvisogen, strakke kaaklijn. Hij jaagt je de stuipen op het lijf met zijn gouden hartje. Het is een jongen die eerst doet en dan pas denkt.
In een fraaie regie van Lynn Schutter laten de familiaire situaties het publiek soms gieren, soms snikken. Wanneer Grote Lien zijn jongere broertje ‘sensuele voorlichting’ geeft, gebeurt dat zittend tegen de keukenkastjes. Een Playboy wordt tevoorschijn getoverd, foto’s van borsten worden in zijn gezicht geduwd. Samen trekken ze zich naar een hoogtepunt. Of het lied over een ‘vlieder’, dat op een kwetsbare manier verwoordt hoe Kleine Lien via taal ‘erbij wil horen’, zichzelf tot vervelens toe toespreekt: ‘Het is vlinder. Geen vlieder. Vlinder, vlinder, vlinder.’
Wanneer Brand zijn strot opentrekt om een lied te zingen, is het feest. Zijn volkse stemgeluid klinkt door in ieder nummer, of hij nu hoog uithaalt of de lyrics ingetogen over zijn lippen laat vloeien. De muziek van producer Kauwboy en het sounddesign van Hélène Vrijdag benadrukken de volkse sfeer, die doorklinkt in de opnamen van verschillende instrumenten, waaronder de doedelzak, draailier en het accordeon. Naast zijn stem beschikt Brand ook over losse heupjes. Hij danst een sexy salsa, twerkt met zijn billen, laat het publiek meezingen en zwaaien. Dit alles gebeurt in trainingspakken en glitteroutfits (een ontwerp van Michelle Cornelissen), die een mooi beeld schetsen van het leven op het kamp.
In de voorstelling zijn het de chronologisch opgevoerde verjaardagen van Kleine Lien en diens drang naar leren – we volgen hem van zijn negende tot aan zijn achttiende levensjaar – die het gezin langzaam uit elkaar drijven. Want Lientje wil meer, en ‘zij’ kunnen dat moeilijk begrijpen. Bovendien is hij steeds nieuwsgieriger naar zijn vader, waarover angstvallig wordt gezwegen. ‘Dat papa terugkom’ prevelt hij ieder jaar opnieuw bij het uitblazen van de kaarsjes. Het maakt Zanger zonder volk tot een ontroerend, liefdevol verhaal over anders zijn, maar toch ergens bij willen horen. Op talig niveau is het een goudmijn. De teksten zijn om in het hart te sluiten. Een beetje zoals de gouwe ouwe van André Hazes. Je weet wel: léven. Met een lach en een traan. Voelbaar van je kruin tot in je kleine tenen.
Foto: Moon Saris
Met alle respect. Klinkt als woonwagenkampbewoners bashen.
Beste Wilma,
“Met alle respect” klinkt het alsof je de voorstelling niet hebt gezien en dat je ook niet weet dat Giovanni uit die gemeenschap komt. Hem betichten van bashing van die gemeenschap vind ik dan ook erg onder de gordel. Bedoel je vast niet zo natuurlijk, maar “met alle respect”.
Misschien zou je de voorstelling nog kunnen zien op Over het IJ, ik geloof dat hij er nog een aantal keer speelt.
Ik heb deze voorstelling gisteren bezocht en moet helaas zeggen dat het mij niet meeviel. Matige dialogen, kinderlijk spel, echt hele brakke zang (bij vlagen enorm vals) en tekstueel heel schraal. Het kan ook aan mij hebben gelegen want afgezien van mijn neef en ik was iedereen heel enthousiast. Had een bijzonder hoog “Delamar gehalte”. Dat moet je ding zijn.
Ha Wilma,
Een ticket voor de voorstelling kun je hier vinden: https://overhetij.nl/event/zanger-zonder-volk
Laat vooral weten wat je ervan vond.
Groet!
Gina
Beste Wilma,
Goed idee van Sadettin! Kom vooral kijken en blijf dan na afloop even wachten. Dan praten we nog even na of het toch meeviel. Of dat je misschien tips hebt om het beter te doen.
Lieve groeten,
Giovanni
Beste Homerus (mooie naam daar ben ik jaloers op),
Ik vind het heel vervelend om te lezen dat het zo is tegen gevallen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Als je wilt kan je me een tikkie sturen en dan krijg je je geld terug. Kan je iets anders moois gaan zien op het festival de komende dagen, want er staan nog veel meer prachtige voorstellingen.
Wel wil ik je bedanken voor je compliment op het einde. Het is namelijk al van kind af aan een droom om ooit eigen voorstellingen in theaters als het Delamar te spelen. Als ik jouw woorden mag geloven gaat dat wel goed komen.
Lieve groeten,
Giovanni
Alsof Roma praten als idioten…
Beste Thijs,
Ik hoop niet dat je deze reactie plaatst na het zien van de voorstelling. Want dit is juist niet wat ik hoop dat de voorstelling vertelt. Ik was ooit zelf laag geletterd, mijn oma analfabeet en door systematische uitsluiting is het percentage laaggeletterden onder woonwagenbewoners (niet alleen Roms) hoger. Gelukkig is dit aan het veranderen maar wilde ik vooral tonen wat voor gevolgen die uitsluiting heeft.
De taal in de voorstelling is gebaseerd op hoe ik zelf schreef en praatte tot mijn zestiende (hopelijk niet als een idioot) en is ook beïnvloed door onderzoek op woonwagenkampen. Ik heb geprobeerd de schoonheid van taal die uit het hart komt en niet uit het hoofd en boekjes een toneel te geven. En mocht je dit nog niet gezien hebben hoop ik heel erg dat je komt kijken. Ook naar jou de uitnodiging om dan na afloop te blijven wachten zodat we het hier over kunnen hebben.
Lieve groeten,
Giovanni Brand
Beste Giovanni Brand,
Oude tip van een oude anonieme rot uit het vak: “don’t respond to negativity online”. Ook niet “to positivity” trouwens.
Je houdt er echt alleen maar een onbevredigd gevoel aan over. Communiceer via je werk, en besteed geen aandacht aan mensen in de comment section van de Theaterkrant. Dat is chic, slim en sterk.
Succes met alles.
Hoi Giovanni,
Wat een ijzersterke reactie op mijn zure bericht. Excuses voor mijn
negativiteit. Als gezegd, het zal aan mij hebben gelegen want het publiek was verder heel enthousiast.
Hartelijke groet,
Homerus
Beste Giovanni, je hebt waarschijnlijk iets heel moois gemaakt iets waar je zelf trots op bent.
Je vertelt jouw verhaal zoals jij dat wilt vertellen. Dat is het enige wat je kan en moet doen als kunstenaar, denk ik . Ik wens je alle goeds en hoop dat je die negativiteit laat voor wat het is. Zeker van mensen die niet eens de moeite nemen om eerst je voorstelling te zien alvorens te reageren!
Geniet van wat je hebt gemaakt en je fantastische acteurs!
Giovanni, dank voor je verhelderende toelichting. Leuk dat je reageert, en leerzaam, mijn reactie was te kort door de bocht..Sorry daarvoor!
Beste Wilma en Homerus,
Bedankt voor jullie reactie op mijn reactie. Doet me erg goed.
En C.Voorbergh & Ezra: bedankt voor jullie lieve woorden. Ik geniet elke avond met volle teugen van het spelen en de reacties na afloop. Wat een feest! Ook erg genoten van alle positieve reacties van mensen op deze comments.
Giovanni,
Je bent mijn held. Zo doe je dat! Ik kom morgen naar je kijken en ik zal wachten op je om met elkaar in gesprek te gaan over je voorstelling.
Ik kijk er naar uit,
Nastaran Razawi Khorasani
Het was fantastisch, het was grandioos, het was eerlijk, het was pijnlijk, het was ontzettend begrijpbaar en afschuwelijk tegelijk. Fysieke reactie van koude rilling en kippenvel. De schoenen uit bracht me terug naar mijn opa en oma op de camping vroeger, het was fijn daar weer even te zijn. Oh ik heb nog nooit trots gevoeld kwam ik achter tijdens dit applaus. X Fikkers