Met ‘Queen of Disco’ wint Maarten van Hinte de Toneelschrijfprijs voor de beste theatertekst die het voorbije jaar in première ging. De prijs ter waarde van 10.000 euro werd vandaag uitgereikt op het Vlaams TheaterFestival in Brussel. (meer…)
Annet Bremen, Femke van der Steen, Bodil de la Parra, Geert Lageveen en Maarten van Hinte zijn genomineerd voor de Toneelschrijfprijs 2023. De jury selecteerde hun theaterteksten als de beste die in het afgelopen jaar in première gingen. Op 15 september maakt de jury op het TheaterFestival in Brussel bekend wie het prijzengeld van 10.000 euro ontvangt. Van Hinte maakt kans met twee stukken, De Gliphoeve en Queen of Disco.
De Toneelschrijfprijs heeft als doel de Nederlandstalige toneelschrijfkunst en de opvoering van Nederlandstalig toneelwerk onder de aandacht te brengen en te stimuleren. De genomineerde auteurs ontvangen elk 1.000 euro. Daarnaast zal een van de genomineerden de Vertaalprijs ontvangen, waarbij het winnende werk beloond wordt met een vertaling.
De jury van de Toneelschrijfprijs bestaat dit jaar uit recensent Els Van Steenberghe, theatermaakster Nyiragasigwa Hens, schrijver Rachida Lamrabet en dramaturg Dennis Meyer. Zij selecteerden vier teksten uit 93 ingezonden Nederlandstalige toneelteksten die tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022 voor het eerst zijn opgevoerd, ‘vier teksten die uitblinken in ongepolijst schrijverschap, die zorgen voor veel lees- en spelplezier én die zijn ontstaan vanuit de urgentie om een stem te geven aan hen die te lang amper gehoord werden’.
Bodil de la Parra, Geert Lageveen en Maarten van Hinte schreven samen De Gliphoeve, dat opgevoerd werd door Orkater en het Bijlmer Parktheater, over een Surinaamse familie die in Nederland het geluk probeert te zoeken. Volgens de jury ‘hield het trio één ding voor ogen: het verhaal zó vertellen – met felle, vlotte dialogen en stoeiend met theaterschrijftechnieken – dat de lezer echt in de huid van de personages kan kruipen. De tekst werd geschreven in een taal die herkenbaar is, die gekruid is met Surinaamse uitdrukkingen (zoals ‘Mi lobi’ – ik hou van je) en die gemarineerd is in liters realiteitszin.’
Van Hinte maakt ook kans op de prijs met zijn, volgens de jury, ‘geraffineerd portret’ van muzikant Sylvester James in Queen of Disco, gespeeld door RIGHTABOUTNOW INC., Hij toont daarin de verdienste van de zwarte gemeenschap in het ontstaan van de pride en vertelt over de opkomst van aids in de jaren 1980 en 1990 in de VS. ‘De songs van Sylvester James zijn de originele kapstokken van dit soms grappige en vaak ontroerende stuk. Het maakt de tekst haast tot een partituur. Elke zin leest als een tekstregel uit een song. Van Hinte is een muzikant en spoken word-artiest. Dat voel je in elke letter.’
Femke van der Steen toonde zich met haar zelfgeschreven afstudeervoorstelling Mater aan de jury als een avontuurlijk auteur ‘die de taal laat acteren en transformeren als een personage’. ‘In een stevige cadans rukt een kluwen van verhalen op naar een absoluut emotioneel dieptepunt. Zo triest het slot is, zo tintelend en verfrissend is het lezen van de tekst. Dit is een bijzonder doorwrocht werkstuk dat uit de theater- en vrouwengeschiedenis put en doet verlangen naar méér vruchten van deze pen.’
Annet Bremen is genomineerd voor haar tekst Het Sterrehuis, dat opgevoerd werd door Het laagland. ‘In een zinderende taal die polyfoon, ritmisch, poëtisch, nooit zweverig en glashelder is’, voert ze de lezer mee naar een weeshuis in Heerlen waar tussen 1945 en 1983 honderden kinderen werden opgevangen. ‘Bremens poëtische pen zalft de eenzaamheid en het verdriet niet weg. De poëzie triggert de verbeelding en, daardoor, de emoties van de lezer. Deze toegankelijke tekst snijdt in je hart.’
Foto’s: Sanne Delcroix, Perla van Kessel, Floris Andrea