De tiende editie van het ITA-festival Brandhaarden focust op het werk van de jonge Franse schrijver Édouard Louis. Hij schreef tot nu toe drie romans, die alle drie bestsellers werden en in meerdere landen bewerkt voor theater. In Amsterdam zijn daarvan vier producties te zien. (meer…)
De elfde editie van internationaal theaterfestival Brandhaarden heeft als thema Female Voices. Zes vrouwelijke makers presenteren voorstellingen die de westerse canon en stereotypering van vrouwen in het theater bevragen. Het festival vindt plaats van 22 februari tot 4 maart 2023 in beide zalen van Internationaal Theater Amsterdam.
Op de komende editie van Brandhaarden zijn er voorstellingen te zien van Elsa-Sophie Jach (Duitsland), Hanane Hajj Ali (Libanon), Carme Portaceli (Spanje), Satoko Ichihara (Japan) en Ewelina Marciniak (Polen). Eline Arbo, sinds 2022 Associate Artistic Director van ITA, laat voor het eerst haar werk uit Noorwegen in Nederland zien.
Het is volgens directeur Ivo van Hove ‘een enerverend idee om tijdens een festival vrouwelijke makers van over de wereld bijeen te brengen om perspectief te creëren met urgente verhalen en onze blik te blijven verbreden.’ De uitgenodigde makers bewerkten allemaal stukken uit het klassieke repertoire, waarin vrouwelijke personages een leidende rol spelen. Elsa-Sophie Jach (1991), in 2018 door Theater Heute verkozen tot ‘Beste jonge regisseur’, geeft in Die Unerhörten; Technoide Liebesbriefe für antike Heldinnen zes antieke vrouwelijke personages een nieuwe stem. Eline Arbo wil in haar bewerking van de roman van Charlotte Brontë Jane Eyre laten zien als een volwaardig mens, dus niet – zoals vaak – als een óf sterk óf zwak vrouwelijk karakter.
Hanane Hajj Ali is een van Libanons bekendste artiesten en activisten en gebruikt in Jogging de klassieke mythe van Medea om iets te zeggen over vooroordelen over Arabische vrouwen. Carme Portaceli laat in Bovary de strijd zien van een vrouw die vast kwam te zitten in het keurslijf van de vrouw. De jonge Japanse regisseur en schrijver Satoko Ichihara bewerkt Puccini’s opera Madama Butterfly tot een verhaal over de westerse man door de ogen van een Japanse vrouw. En Ewelina Marciniak ten slotte maakt via het verhaal van Jeanne d’Arc een voorstelling over heroïsche en invloedrijke vrouwen van vandaag. Dit jaar werd haar Die Jungfrau von Orleans geselecteerd als een van de 10 beste voorstellingen op het Berlijnse Theatertreffen.
In het (B)randprogramma Turn the tables nodigt het festival publiek in het Salon van het theater uit om aan te schuiven bij gesprekstafels, geïnspireerd door de feministische werken The Dinner Party van Judy Chicago en Guess who’s coming to diner too? van Patricia Kaersenhout.
Voorgaande edities van Brandhaarden zetten de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
Foto: Sandra Then, Die Unerhörten; Technoide Liebesbriefe für antike Heldinnen van Elsa-Sophie Jach / Residenztheater
Finally. Better late than never!