Volkstuin Complex is een muziektheatervoorstelling over een schrijfster, Miranda (Ricky Koole), met writer’s block en ernstige schulden die in een huisje op een volkstuincomplex nu echt een bestseller moet gaan schrijven, een thriller met maatschappelijke urgentie, en het liefst ook nog humor, maar dan wel feministisch. (meer…)
‘Goedenavond, goedenavond, goedenavond, ik ben zo blij dat u hier allemaal weer bent. Goedenavond, goedenavond, goedenavond, toen ik u zag heb ik u dadelijk herkend.’ Met wijd gespreide armen in zijn ruim zittende bruine pak, heet Wim Sonneveld (1917-1974) het Paradepubliek in Eindhoven ruimhartig welkom. Niet één keer, maar tweemaal: jonge theatermakers Tarik Moree en Tim Olivier Somer vertolken beiden de cabaretier.
Dat leidt al snel tot enige onderlinge frictie: elk vindt van zichzelf de beste Sonneveld in huis te hebben. Er zit dus maar een ding op: een duel. Met feitenkennis, conferences en liedjes proberen de twee elkaar te overtroeven. Het levert hilarische imitaties en pastiches van Sonneveld-evergreens op, waarbij je gaandeweg steeds meer aanvoelt dat er iets wringt. Als Moree, tegen de afspraak in, ‘Het dorp’ inzet, is voor zijn collega de maat vol: waarom dit ‘ouderwets gedoe’ nog op toneel brengen? Ze eigenen zichzelf een nostalgie toe die ze helemaal niet herkennen.
Net als in hun vorige Paradevoorstelling Kunst uit 2019 (vrij naar Yasmina Reza), spiegelen de makers zich aan het bronmateriaal en onderzoeken zo op slimme wijze hun vriendschap en hun persoonlijke artistieke afwegingen. Het Wim Sonneveld-Complex is een onderzoek naar nostalgie en de artistieke zeggingskracht daarvan.
Aanvankelijk presenteren de makers zich als opponenten ten opzichte van elkaar: Moree (1996) verlangt naar een veilig soort jarenvijftignostalgie en put daar waardevolle troost uit; Somer (1993) verfoeit het, hij vindt dat theater over het nu moet gaan. De tijden zijn veranderd en je kan Sonneveld daar niet klakkeloos in meenemen, meent hij. Eerlijk, die Margootje van hem was toch eigenlijk gewoon ‘veel te jong’, die is nu ‘psychisch een zooitje’. En dat dorp van hem? Wie nu kijkt ziet: ‘het raadhuis is van Bol.com’ en ‘alleen nog stikstofboerderijen’.
Samen met de driekoppige band The Sunfields, leveren Moree en Somer boeiend theatraal vuurwerk af dat onderzoekt of en hoe het verleden vorm kan krijgen in het nu. Met veel gevoel voor breed uitgemeten drama en grote gebaren onderwerpen de twee elkaar aan een aanvankelijk verbaal, muzikaal en later ook fysiek duel, en weten de ingezette onderlinge verwijdering ook weer op prachtige wijze te slechten. Want de kloof tussen mensen die (te) krampachtig vasthouden aan de (schijn-)nostalgie van een (vaak vertekend) verleden en de mensen die dat verleden (te) nietsontziend afdoen als irrelevant, zonder zich daadwerkelijk te verdiepen in de betekenissen ervan, ís te overbruggen: in kunst, waarin via verbeelding, inleving en empathie andere denkbeelden onderzocht kunnen worden, maar ook die van jezelf.
Foto: De Parade
Gisterenavond, zaterdag 9 maart, naar Bellevue geweest op dit te aanschouwen. Ik kan niet anders zeggen dat ik blij was dat het afgelopen was . Gewoonweg slecht. Zonde van mijn tijd en geld. Ik had de verwachting van een verhaal over Zonneveld en zijn alter ego en de conflicten daarin maar in plaats daarvan een flauwe dubbel boeking van een artiest. Ze hadden wat info geplukt van Wikipedia en vooral misplaatste politiek correct geklets. Wat mij met name op viel, naast die van de matige zang, was de onkunde wat zich in de jaren 6o en begin jaren 70 afspeelde. Ook toen waren en angsten e.d. aanwezig met name de Koude Oorlog. Vietnam oorlog e.d. Echter zij deden het voorkomen dat de idylle van het liedje Het Dorp erg werkelijk bestaan had en dat zij er vooral niet in terug wilde keren. Toen ik naar huis fietste dacht ik: Ze hebben willen profiteren van de Zonneveld herdenking om zo de zaal vol te krijgen maar in wezen hebben ze totaal geen interesse in de persoon of werk van Zonneveld. Nou dat is redelijk gelukt. Zaal was bijna vol. Bottomline ik heb in 15 jaar niet in het theater geweest en dat zal na deze avond in de eerst komende 15 jaar ook niet meer gebeuren.
Gisteren, 23 maart, samen met mijn ouders en vrouw de voorstelling bezocht. Deze voorstelling geboekt als cadeau voor mijn ouders van in de 70. Net als vorige review, waren wij ook alle vier blij dat de voorstelling voorbij was. Het enige hoogtepunt vond plaats toen ‘Aan de Amsterdame grachten’ werd ingezet. Wij hadden gehoopt op meer werk van Sonneveld zelf. Nu lijkt de naam Sonneveld het vehikel om mensen naar deze voorstelling te lokken. Veel onnodig geschimp, simpele voorspelbare dialogen en onzichtbare humor.
Humorvolle en slimme voorstelling met meerdere lagen.wie de aankondiging leest,weet dat het geen standaard “tribute to sonneveld” theater is. Gelukkig maar. Hier denk je de volgende dag nog over na.
Omdat je zo hard gelachen hebt EN omdat het een boodschap bevat. Knap.
Twee dagen geleden naar deze voorstelling geweest en ik denk er nog steeds over na. Wim Sonneveld geëerd maar zijn tijd en figuur ook bekeken met een hedendaagse bril. Wie kwam voor zuivere nostalgie zal teleurgesteld de zaal verlaten; ik heb genoten van een gedurfde en mooie voorstelling. Ook complimenten voor de Sunfields!
Wij hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de voorstelling. Wij (78-ers) hadden meer liedjes en sketches van Wim Sonneveld verwacht, maar de mooie manier waarop het tijdsbeeld uit Het Dorp werd doorgetrokken naar de ellende in de huidige tijd vonden wij heel passend.
Voor ons had het “gekissebis” over wie van de 2 spelers nu echte Wim Sonneveld was veel korter mogen zijn. Dat verstoorde nl. de voorstelling wel. Jammer, maar Chapeau voor de andere delen van de voorstelling.
Wat een teleurstelling. Wij gaven onze ouders deze voorstelling cadeau. Onze verwachting was dat we liedjes en sketches van Wim Sonneveld zouden krijgen, door beide heren afwisselend gebracht in een soort wedstrijd wie de beste vertolker was. Het eerste kwartier was onderling gebakkelei over wie op mocht treden. Aardig bedacht, duurde alleen veel te lang. Daarna een kennisquiz: heel snel gesproken, slecht te verstaan (zeker voor ouderen: 70% van de zaal). Daarna kwamen er eindelijk liedjes, maar dit ging over in een moralistisch geheel waarin de liedjes en (het werk van) Wim Sonneveld compleet werd afgekraakt. Het dorp (mijn favoriete nummer) is zelfs zó erg afgekraakt dat ik er nu nooit meer naar kan luisteren zonder hieraan te denken. Ik kan me best voorstellen dat acteurs een verhaal met moraal willen vertellen, maar schep dan juiste verwachtingen aan de voorkant. Dit was géén voorstelling met liedjes/sketches van Wim Sonneveld. Integendeel. Alle liedjes werden afgekapt en afgekraakt.
Het eigen lied over de zus van een van de acteurs was niet te verstaan.
Bij ons verlieten mensen de zaal tijdens de voorstelling: wij zijn uit beleefdheid blijven zitten omdat we anders voor het podium door moesten lopen, maar ik was liever ook gegaan. Heb je kaartjes gekocht omdat je van Wim Sonneveld houdt? Ga niet. Wil je een spiegel voorgehouden worden met/over alle ellende in de wereld, van milieu, tot oorlog, tot woke problematieken? Ga!
Wat een stoere en bijzondere voorstelling, op aanraden dochter die de korte versie op de Parade had gezien heeft manlief voor mijn verjaardag kaartjes gekocht. Wat fijn dat er controverse is. Dat we opgeschud worden en aan het denken gezet. Dat we niet verzanden in smaakloos amusement. (Als u dat wil zet dan vooral de tv aan) Bedankt ! stoere theatermakers voor de humor, venijn en liefde in deze voorstelling. Keep up the good work
Een grote teleurstelling, een vleugje maatschappelijke kritiek, was een lawine va meningen en interpretatie van de spelers. En dat over de rug van iemand die al 50jr dood is en zich niet kan verdedigen.
Je kan de jaren 30, 40, 50, niet tegenover de tijd van nu zetten. Het is totaal niet realistisch om dat te doen. Bij het grootste gedeelte van het publiek was er een grote verbijstering te zien. Jammer van de avond,.
Ook wij hebben onze ouders dit cadeau gedaan. Ik zelf ben ook gecharmeerd van “de echt Wim Sonneveld.”.
Helaas wat een grote teleurstelling.
En zo jammer want een van de heren kon de stem van sonneveld goed nadien.
Vele gasten liep zwaar teleurgesteld na de voorstelling weg. Een dame opperde, dat shit woord stikstof en millieu wordt mij dagelijks door de strot geduwd en nu bij een vermeende avond ontspanning wederom. Ik zelf vond het naar voor mijn ouders. Dat wij in deze misleidende vooraankondiging zijn getrapt. Met rolstoel en al zaten we te wachten op nostalgie. We kregen een zootje elke de over ons uitgekotst. Zonde van het geld.
Gisteren in het Kruispunt in Barendrecht naar deze voorstelling geweest. Was absoluut niet wat er in de brochure was beloofd. Heel veel gepraat, weinig zang en totaal humorloos. De naam Sonneveld misbruikt om publiek te trekken . Alleen de opening duurde al veel te lang en het laatste half uur hadden ze mogen schrappen. Zonde van mijn geld.
14 mei 2024
Voor het eerst in vele theatervoorstellingen gedurende 50 jaar van ons leven zijn we voortijds vertrokken. En wij waren zeker niet de enigen. Wat een vreselijke voorstelling: niet grappig, slecht gezongen, totaal geen respect voor het grote talent van Wim Sonneveld!
Niet naar toe gaan als je van het werk van Wim Sonneveld houdt.