Wanneer je elkaar – door generaties heen – steeds weer vindt in een bepaalde visie op theater, waarin bestaat die herkenning dan precies? Wie het werk van ’t Barre Land, de Theatertroep, en ook Dood Paard, bekijkt, ziet parallellen – ook met het ‘oer-collectief’ van Jan Joris Lamers. Hetzelfde geldt voor Vlaamse geestverwanten als STAN, Cie de Koe en de Roovers. In het kader van het boek De Collectieven vertellen zij wat voor hen de impact van Maatschappij Discordia is geweest en meestal nog is. En dan valt al snel het woord familie weer.
Corona mag voor de tweede keer het theaterseizoen hebben verziekt, dat heeft het Amsterdams Kleinkunst Festival en Buma Cultuur er niet van weerhouden om dit jaar weer gewoon de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied van het afgelopen jaar uit te reiken. (meer…)
Op 30 mei zagen Luc de Groen en Alexander Nieuwenhuis in Frascati Amsterdam Fin de Saison, van de Belgisch Nederlandsche repertoirevereniging de Veere. Voor meer informatie over de voorstelling en de makers, zie: https://www.frascatitheater.nl/fin-de-saison Tijdens de podcast worden de volgende termen aangehaald (wanneer het over de V-formatie van de Veere gaat): cour en jardin (respectievelijk […]
‘Er is een gezelschap dat Maatschappij Concordia heet. In het nieuwe seizoen spelen ze Tsjechovs Drie zusters; deze drie vrouwen komen fijn en met gerust hart in Moskou aan. Ook Romeo en Julia van Shakespeare staat op het toekomstige repertoire. Twee jonge geliefden houden van elkaar en hun wederzijdse families geven een spetterend huwelijksfeest. En Antigone […]