Wanneer de dansstudenten van Lucia Marthas het podium betreden en de eerste tonen van ‘The Greatest Show’ klinken, stijgt er gejuich, gestamp en gefluit op in Ahoy Rotterdam. Maar wanneer Stanley Burleson, gekleed in een wit pak en met een grijns van oor tot oor het podium bestijgt houdt het publiek zijn adem in. ‘Ladies and gents, this is the moment you’ve waited for…’ Wat volgt is een strak choreografisch spektakel en een lied dat vol passie ten gehore wordt gebracht. Musical in al haar glorie, als aftrap van een awardshow waarin Disney’s Aladdin met maar liefst zeven awards als grote winnaar uit de bus komt.

En een toepasselijker nummer dan ‘The Greatest Show’ had er niet gekozen kunnen worden voor de twintigste editie van de Musical Awards. Bij deze jubileumeditie, gepresenteerd door Frits Sissing en met een recordaantal van 22 te verdelen awards, is de sfeer na twee jaar coronastilte behalve gespannen ook uitgelaten en opgewekt. Iedereen heeft merkbaar zin in, jawel, het thema van dit jaar: The Greatest Show. 

Het gala wordt met verve afgetrapt door Stanley Burleson, die later op de avond de award voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Grote Musical (voor zijn rol als Geest in Disney’s Aladdin van Stage Entertainment) in ontvangst mocht nemen. Zijn tegenspeler Roberto de Groot (Jafar) ontving de prijs voor Beste Mannelijke Bijrol.

Als klap op de vuurpijl won Disney’s Aladdin ook de felbegeerde prijzen voor Beste Grote Musical én de Publieksprijs Beste Musical. Naast deze prijzen ging Disney’s Aladdin ook nog naar huis met de beeldjes voor Beste Muziek, Liedteksten en Arrangementen (Alan Menken), Beste Choreografie (Casey Nicholaw) en Beste Vertaling (Erik van Muiswinkel). Van Muiswinkel, die met deze vertaling zijn debuut als musicalvertaler maakte, nam zijn beeldje verrast in ontvangst: ‘Ik vond het al zo’n leuk werk, en dan ook nog dit. Ik ben verbluft!’ Dave Rijnders won bovendien de AFAS Award voor Aanstormend Talent (voor zijn rol als Omar). De jury noemt hem een ‘sprankelende theaterbelofte’.

Een andere grote winnaar was Come From Away van MediaLane. Willemijn Verkaik won de prijs voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een Kleine Musical. Later op de avond onderstreepte ze door haar geroemde ‘Ik lach om zwaartekracht’ te zingen luid en duidelijk waarom deze award haar toebehoort. Come From Away ontving ook prijzen voor Beste Decor, Toneelbeeld en Projecties (Roos Veenkamp), Beste Script en Dialogen (Irene Sankoff en David Hein) en Beste Regie (Antoine Uitdehaag). Uitdehaag: ‘Onderscheidingen zijn prachtig, ensemblewerk is nog veel mooier.’

De prijs voor Beste Kleine Musical ging naar Rocky Horror Show van De Graaf & Cornelissen, die volgens de jury ‘schuurt zoals hij moet schuren’. Naast deze award ging de musical er ook met de prijs voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical (Sven Ratzke als Frank-n-Furter) vandoor. 14 de musical van Out of office productions ontving de award voor Beste Nederlands Oorspronkelijke Musical, voor een ‘verrassende, vernieuwende, uitdagende en grensverleggende voorstelling’.

De Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een Grote Musical ging naar Nyassa Alberta voor haar vertolking van Tina in Tina, de Tina Turner Musical van Stage Entertainment, voor een ‘onweerstaanbaar portret van Tina Turner’. De Beste Vrouwelijke Bijrol werd uitgereikt aan Dorien van Gent voor haar rol als Conny in Hij gelooft in mij, ook van Stage Entertainment.

Titanic de musical, ook van De Graaf & Cornelissen, ontving prijzen voor Beste Lichtontwerp (Coen van der Hoeven), Beste Kostuums, Kap & Grime (Arno Bremers) en Beste Geluidsontwerp (Jan van Dijk). De publieksprijs voor de Beste Familiemusical, ging naar Belle en het Beest van Van Hoorne Entertainment.

Naast alle awards voor de musicals werd ook de Oeuvre Award uitgereikt, die Stichting Musical Awards al diverse keren toe heeft gekend aan verschillende grootheden in de musicalwereld. Dit jaar werd deze uitgereikt aan Pia Douwes, die bij opkomst werd overweldigd door een enthousiaste staande ovatie die lange tijd aanhoudt en na haar speech gretig weer wordt opgepakt. 

Het was al met al een spectaculaire avond waar het enthousiasme vanaf spatte, zowel bij de performers als de presentators en het gehele publiek.

Foto Disney’s Aladdin: Deen van Meer


Lees ook het achtergrondartikel van Sanne Thierens over de totstandkoming van de nominaties van de Musical Awards: ‘Waarom moeten de Musical Awards zichzelf bedruipen?’