Het schilderij van Rufus Collins van de hand van Brian Elstak heeft gisteren zijn vaste plek in de portrettengalerij van Internationaal Theater Amsterdam gekregen. 

Rufus Collins (1935-1996) was een Amerikaans theatermaker en –docent, die in 1981 naar Amsterdam verhuisde. Samen met de Surinaams-Nederlandse Henk Tjon regisseerde hij diverse voorstellingen, waaronder de spraakmakende opera The Kingdom over de zwarte onafhankelijkheidsbeweging op Haïti, met veertig ‘allochtone’ amateurs. En in 1985 richtten ze samen het eerste professionele, interculturele toneelgezelschap De Nieuw Amsterdam (DNA) op. Dit gezelschap is baanbrekend geweest in de ontwikkeling van niet-westers theater en theatermakers van kleur in Nederland.

De onthulling van het schilderij van Collins vond afgelopen maart al plaats door demissionair minister van cultuur Van Engelshoven. In een programma in ITA stond Stichting The Need for Legacy stil bij de rijke en veelkleurige geschiedenis van de Nederlandse podiumkunsten. Theaterkrant Magazine lanceerde een themanummer.

The Need for Legacy is opgericht door een jonge generatie theatermakers van kleur die zich inzetten voor een inclusieve Nederlandse theatergeschiedenis. Samen met ITA wil de de stichting de komende vijf jaar een aantal schilderijen van makers van kleur toevoegen aan de portrettengalerij van de schouwburg. Daarmee willen de organisaties ‘het bewustzijn vergroten dat onze theatergeschiedenis veelkleuriger is dan we denken. De zichtbaarheid, representatie en erkenning van deze geschiedenis is essentieel voor de betrokkenheid van de theatermakers en -bezoekers van nu en die van de toekomst’, aldus ITA in Theaterkrant Magazine.

Dit eerste portret is mede tot stand gekomen met bijdragen van het Nederlands Theater Festival en enkele private ITA-donateurs. Bij de plaatsing van het schilderij waren gisteren onder meer Marjorie Boston, Maarten van Hinte, Gable Roelofsen (The Need for Legacy), Tobias Kokkelmans (NTF) en Wouter van Ransbeek (ITA) aanwezig.

Foto: Ernst van Deursen