Over neutronen, protonen, fotonen gaat het, over infrarood en ultraviolet, over het wormgat, de zwaartekracht, sterrenstelsels en over dat het op Jupiter 153 graden onder nul is. Met de snelheid van het licht vuren de twee spelers van Dood Paard feiten en weetjes op hun publiek af in hun nieuwe jeugdtheatervoorstelling Het mysterie van niks en oneindig veel snot. En als het je duizelt, geeft dat helemaal niks. (meer…)
Het in Assen gevestigde ‘huis voor het jeugd- en jongerentheater in Drenthe’ Garage TDI organiseert sinds een aantal jaren het jeugdtheaterfestival Art of Wonder in de binnenstad van de Drentse hoofdstad. Vorig jaar werd er pandemiegedwongen een jaartje overgeslagen, maar nu kan het weer. Niet zoals gebruikelijk in juni (toen kon het nog nét niet), maar een paar maandjes later. Het festival vindt dit jaar plaats in het weekend van 18 en 19 september, met onder andere drie voorstellingen van Italiaanse gezelschappen.
Deze week vond de zogenaamde kick-off van het festival plaats, een soort voorproefje. In het eigen huis van Garage TDI, een imposante voormalige garage waar menig gezelschap jaloers op zou zijn, beleefden twee voorstellingen van eigen makelij hun première: Niks voor kinderen vanaf 4 jaar en Zoet Water voor iedereen vanaf 10 jaar. Eigen makelij wil zeggen dat Garage TDI op zoek gaat naar theatermakers die ooit hun eerste voorzichtige schreden op het glibberige theaterpad bij hen gezet hebben. Daarvoor kan er ondertussen gevist worden in een vijver met bijna honderd vissen.
De verbeelding aan de macht
Niks is typisch een voorstelling uit de coronaperiode. Er was niks en er mocht niks. Maak daar maar eens een voorstelling over, vroeg Garage TDI aan Ruta van Hoof en Niki Verkaar. En dat deden ze met verve. Bij de première werd de rol van de in het Drentse Taarlo geboren Verkaar, die verplichtingen elders had, gespeeld door Laurens van Lottum, oorspronkelijk afkomstig uit Assen. Nog dichter bij huis dus. Beiden studeerden ooit af in Arnhem.
Niks begint met niks. Een leeg podium, geen attributen, alleen twee spelers. Maar nadat er een koffertje uit de coulissen is gehaald, voltrekt zich langzaam het wonder. In dat koffertje, eerder een rieten mandje overigens, blijkt zich een ongelooflijke hoeveelheid spulletjes schuil te houden, waaronder een indrukwekkende hoeveelheid muziekinstrumenten. Een trompet, een trommel, een viool, zelfs een contrabas.
Van Hoof en Van Lottum spelen een meeslepend spel met al die denkbeeldige voorwerpen. Na een geweldige introductie met Spaans klinkende onzintaal volgt nog een prachtig, ritmisch lied met veel variaties op voeten en een sketch waarbij ze ruiters zijn. De verbeelding is daadwerkelijk aan de macht in Niks. Tegen het eind worden de instrumenten niet alleen ‘bespeeld’ door de acteurs zelf, maar ook door het publiek. Want dat is ondertussen heilig gaan geloven in het bestaan van al dat niet-bestaande.
Magische rode knop
Lusanne Arts, ook al met Drentse roots, ontwikkelde samen met Stella van den Sigtenhorst (met wie ze het tragikomische duo Firma Frictie vormt) de voorstelling Zoet Water. In regie van Céline Hoex speelt Arts de kordate zakenvrouw Brigitte die tijdens een transactie plots verzeild raakt in een theatrale werkelijkheid, een werkelijkheid die haar volstrekt vreemd is. Ze krijgt de gelegenheid om via een magische rode knop alle fouten in haar leven te herstellen. Na haar aanvankelijke ongeloof begint ze daar de lol van in te zien, waarbij ze zich niet realiseert dat ze een soort Faustiaans pact met de duivel heeft gesloten.
Arts laat in haar rol alle kanten van haar fabelachtige acteertalent zien. In kleine gebaartjes en in terloopse blikken volgen we haar van de keiharde zakenvrouw tot iemand die het leven hervindt. Tot het inzicht doorbreekt dat flaters in het bestaan ook mooie dingen tot gevolg kunnen hebben. Vallen en opstaan, dat is het leven.
Als deze twee voorstellingen van Garage TDI representatief zijn voor het hele festival mag Assen zich verheugen op een mooie aflevering van Art of Wonder.
Foto: Niks, Moon Saris