Sofie Kramer is de winnaar van de juryprijs van het Café Theater Festival en Keshaw Manna en Hamiro Joannes winnen de publieksprijs. Dat is gisteren op het eindfeest van de editie in Utrecht bekend gemaakt. Met de prijzen wil het festival concrete vervolgstappen stimuleren in de veelal jonge carrières van de theatermakers. (meer…)
Pieter Kramer gaat de komende drie jaar familievoorstellingen maken bij Toneelgroep Oostpool in Arnhem. Kramer was jarenlang verbonden aan het Ro Theater en opvolger Theater Rotterdam, maar vertrok daar vorig jaar na onenigheid met de directie.
Van 2007 tot 2020 oogstte Pieter Kramer in Rotterdam veel lof met muzikale familievoorstellingen, die hij jaarlijks creëerde met een vast artistiek team. Producties als Lang en gelukkig, Snorro, De Zere Neus van Bergerac, De gelaarsde poes, Hamlet en Repelsteeltje en de blinde prinses trokken gemiddeld 55 duizend bezoekers per jaar.
In mei 2020 ontstond echter een vertrouwensbreuk tussen Kramer en het Rotterdamse stadsgezelschap. In de Volkskrant schetste hij in januari al een stuurloze organisatie, met een (toenmalige) directie die druk was met ‘beleidsplannen schrijven’, maar verder nergens tijd voor had, en – vooral – zich amper leek te interesseren voor de makers en hun producties. Toen aan het begin van de coronacrisis zijn voor december geplande familievoorstelling zonder enig overleg door de directie twee jaar werd uitgesteld was de maat voor Kramer vol.
Die geplande familievoorstelling, Wolfgang het wonderjong, wordt in december 2022 nu de eerste voorstelling van Kramer bij Oostpool. Voor de ‘brutale en muzikale hervertelling van het leven van de jonge Mozart’ neemt Kramer een groot deel van zijn artistieke team uit Rotterdam mee, zoals schrijver Don Duyns, decorontwerper Niek Kortekaas, kostuumontwerper Sabine Snijders en een aantal spelers. Hij was in Rotterdam met hen al aan de voorstelling aan het werken. Coproducent de Theateralliantie maakte met Theater Rotterdam afspraken over de reeds gemaakte kosten.
Kramer is blij dat hij met de toneelgroep ook weer ‘echt een huis’ heeft gekregen, ‘waar je met inspirerende mensen over verschillende projecten kunt praten’, en voerde er al fijne gesprekken. Hij kon in Arnhem zo snel terecht door onder meer de recente wisseling van de artistieke directie na het vertrek van Marcus Azzini. ‘Bij andere gezelschappen liggen de plannen en de budgetten al voor de komende vier jaar vast, en onze producties zijn niet goedkoop’. Huidig artistiek directeur Daria Bukvić schrijft in een persbericht trots te zijn op de komst van de ‘iconische, ervaren regisseur’. Ze is ervan overtuigd ‘dat hij nog meer harten van jonge en niet meer zo jonge inwoners van onze regio zal winnen voor zijn fantasierijke, humorvolle en alom geliefde voorstellingen’.
Los van Oostpool, maakt Kramer nu bij de Theateralliantie ook ‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’ (première 15 september 2021). En er ligt een eenmalige regie-opdracht bij De Spelersfederatie, het nieuwe gezelschap van de Amsterdamse Theatertroep en enkele gerenommeerde makers (waaronder ook Don Duyns) .
Oostpool gaat de komende drie jaar ook samenwerken met Abdel Daoudi, die verbonden is aan Toneelschuur Producties. Daoudi is volgens Bukvić ‘een talentvolle jonge regisseur die veel harten zal weten te raken. Iemand die met veel intelligentie en precisie grote menselijke thema’s theatraal weet te vertalen’. Vanaf november 2022 brengen Toneelschuur Producties en Oostpool in regie van Daoudi de Nederlandse bewerking uit van Geschiedenis van Geweld, de tweede roman van de Franse sterauteur Édouard Louis. Daarnaast gaat Daoudi de regie op zich nemen van de jaarlijkse Oostpool productie met 3e jaars ArtEZ toneelschool studenten en regisseert hij een nieuwe trailervoorstelling voor jongeren vanaf 12 jaar.
Foto: Repelsteeltje en de blinde prinses van Theater Rotterdam, Sanne Peper
Gefeliciteerd Pieter Kramer met je nieuwe toneelhuis ! Ik verheug me op de nieuwe voorstelling . Glansrijke toneeljaren gewenst ! 🍀🍀🍀
Snapt iemand deze combinatie?
Alles prima, maar krijgt t jeugdtheater dan nu ook “grote mensen subsidie” voor de grote zaal?
au
Over totale vertrutting gesproken…