Onder de noemer ‘Theater voor Keti Koti’ brengen theatermakers in heel Nederland rond 1 juli voorstellingen die stilstaan bij Keti Koti (‘gebroken ketenen’) en de invloed daarvan op onze huidige maatschappij. Met een breed scala aan voorstellingen en verdiepende programma’s wordt de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd. Tien tips. (meer…)
Zondagmiddag werd in het Amsterdamse theater CC Amstel de eerste landelijke editie van de manifestatie ‘Theater voor Keti Koti’ afgetrapt. Na afloop van de voorstelling WIE IS BAAS? van Studio 52nd, droeg psychiater en activist Glenn Helberg als eerste ‘Tula’s monoloog’ voor. De nieuwe tekst zal deze week bij alle activiteiten rond ‘Theater voor Keti Koti’ te horen zijn, als gezamenlijke openingsrite om stil te staan bij het slavernijverleden.
Gisèle Mambré schreef de tekst ‘Tula’s monoloog’ in opdracht van Theater voor Keti Koti. De organisatie koos met reden voor een monoloog vanuit het gezichtspunt van de Antilliaanse verzetsheld: ‘Zijn uitspraken zijn nog steeds inspirerend en geven uiting aan universele menselijke waarden. Via Tula willen we ook de Antilliaanse en Surinaamse gemeenschappen meer verbinden in belang van de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij.’
Alle theaters die deze week een programma aanbieden in het kader van Keti Koti krijgen de tekst om er een eigen invulling aan te geven. Sommige theaters zorgen ervoor dat een acteur de monoloog komt spelen, terwijl andere een korte film vertonen die online wordt aangeboden door stichting Theater voor Keti Koti.
Studio 52nd vroeg Glenn Helberg, die het nagesprek kwam begeleiden bij de laatste voorstelling van WIE IS BAAS?, de tekst voor te dragen. Zijn voordracht leidde een gesprek in over de impact van het slavernijverleden op ons heden.
Er werd gesproken over het belang van het gebruik van de term ‘wit’ in plaats van ‘blank’ en de verantwoordelijkheid om elkaar te blijven wijzen op deze zaken, in elk gezelschap. Vooral de vraag ‘Nee, waar kom je écht vandaan’, die in WIE IS BAAS? als problematisch werd gepresenteerd, maakte veel los. Een uitwisseling van ervaringsverhalen volgde, waaruit bleek dat antwoorden niet vaak worden geaccepteerd. En dat het bovendien niet altijd een eenvoudige vraag is, juist vanwege dat pijnlijke slavernijverleden. Helberg deelde ter inspiratie zijn eigen antwoord: zijn geboorteland, de geboorteplaats van zijn beide ouders, en daarna de vraag: ‘En wat wéét je nu over mij?’
Ook voorzitter van Stichting Theater voor Keti Koti, Marisa Monsanto, woonde het nagesprek en de eerste voordracht van ‘Tula’s monoloog’ bij, die voor haar extra betekenis droeg. ‘Glenn gaf onze klankbordgroep een inspiratiesessie op de dag dat Theater voor Keti Koti officieel een stichting werd. Zijn indrukwekkende voordracht vandaag ontroerde me. Heel toepasselijk dat hij de eerste is die deze monoloog voordraagt,’ sprak ze na afloop.
30 juni en 1 juli zijn er op verschillende plaatsen in Nederland meer voordrachten van ‘Tula’s Monoloog’ te zien. Een overzicht van alle activiteiten is hier te vinden.