De coronapandemie met haar lockdowns gaf een enorme boost aan theatermakers met één been in de muziek. In de twee jaar dat ze zich noodgedwongen moest terugtrekken, ontwikkelde theatermaker en actrice Merel Pauw haar muzikale alter-ego Elmer. (meer…)
Ik leerde Gijs kennen toen ik hem regisseerde op de Toneelacademie in Maastricht in Peter Handkes De rit over het Bodenmeer, metatoneel, toneel over toneel, waarin Handke zijn verwondering verwoordt over het toneel, de conventies, de aannames, het gedoe, de onzin, eigenlijk.
Harm is mijn hele theaterleven ergens op de voor- of achtergrond aanwezig. Toen ik in 1992 afstudeerde op de regieopleiding van de HKU en inmiddels met Frank Meijers Theatergroep Aluin had opgericht, mochten we onze opwachting al gelijk maken in Theater Kikker, toen nog bestuurd door Maarten Verhoef (artistiek) en Harm Lambers (zakelijk) samen. (meer…)
‘Ik wil dingen tonen waar je anders overheen kijkt. Opdat ze meer waarde krijgen. Kleine dingen raken uiteindelijk altijd aan iets groots.’ Dat zei Floor Huygen toen ze bij ZT Hollandia in 2001 Nageslacht maakte, een stuk over dood en liefde, beter: over dood en dierenliefde, nog beter: over de varkensslacht als ultieme liefdesdaad. Een […]
Alsof kunstenaars het voorvoelden deed zich aan de vooravond van de Russische Revolutie een uitbarsting van creativiteit voor waarmee de hele periode waarin zij nadien werd onderdrukt kon worden overspannen. Van Malevitsj tot Gorki, van Achmatova tot Prokofjev – na de ondergang van het communistische experiment bleek de kunst die eraan voorafging ongebroken en springlevend. […]
in dierbare herrinnering aan leonoor met name tramlijn begeerte in 83, bas voets , arnhem.