Vanavond wordt op SBS6 de televisieregistratie uitgezonden van het nieuwe cabaretprogramma Numero Uno van Ronald Goedemondt. Het is de aftrap van negen zaterdagavonden op rij cabaret op de zender, en een bijzondere.

Waar in andere tijden de registratie zo’n twee jaar na de theaterpremière pas op televisie te zien zou zijn, wordt nu het televisiepubliek eens getrakteerd. De show werd een paar maanden geleden in het DeLaMar Theater in Amsterdam opgenomen, met 250 mensen in de zaal, en beleeft geen theater- maar enkel een televisiepremière.

In 2016 ging Ronald Goedemondt voor het laatst in première, en het is goed om hem weer te zien. Hij is uniek in zijn associatieve, kleurrijke vertelstijl, waarmee hij de absurdste situaties moeiteloos voor je geestesoog laat verschijnen. Hij struint lichtvoetig over het podium, zet zijn verhalen kracht bij met sprekende mimiek of een zorgvuldige imitatie. En alles goed doordacht, op een hoog tempo, vloeiend van de ene bizarre uitvergroting in de andere. En Numero Uno is daarop geen uitzondering.

Elk uitstapje kan een bruggetje zijn naar een ander onderwerp – of niet. Hij blijft je verrassen. Was je net nog parfumsamples aan het verzamelen, neemt hij je vervolgens plotseling mee in zijn beleving van het oersaaie Spoorwegmuseum. Al gauw staan we middenin een nachtmerrieachtig scenario van dodelijk verveelde half-slapende museumbezoekers, die zijn blijven steken in hun transformatie naar zombieschap en langzaam door de zwaartekracht naar beneden worden getrokken.

Als dunne rode draad blikt hij terug op zijn jeugd met zijn temperamentvolle Italiaanse moeder en Nederlandse vader. En stipt hij zijn schooltijd aan, waar hij moeite had om ruimte in te nemen en zichzelf te zijn. Hij vertelt altijd last te hebben gehad van paniekaanvallen, en dat hij daar pas sinds kort over praat met vrienden. Het zijn kleine, serieuze momentjes, die nauwelijks kunnen landen, want hup, daar gaat hij, door naar de volgende absurdistische scène.

Eén moment rust zit erin: als hij het geluid van vagina’s probeert na te doen die en masse opdrogen als hij toegeeft geen Italiaans te spreken. Wel veel grappiger om in te blijven hangen dan in paniekaanvallen natuurlijk. Maar zeker gezien een gloedvolle spoken word over ‘fear of fear itself’ aan het slot, voelt het ook alsof Goedemondt en regisseur Martijn Bouwman niet volledig hebben durven kiezen voor de voorgenomen moraal.

Dat doet natuurlijk niet af aan de levendige kracht van Goedemondt. Die schudt zo een imitatie uit zijn mouw van een gemarteld zakje rooibosthee dat in het hete water wordt verdronken. Of barst ineens uit in het nummer ‘The Hero Story’ van Jackie Chan in klinkend Chinees. Numero Uno is een wervelende aftrap van negen weken cabaret bij SBS6.

Numero Uno van Ronald Goedemondt wordt op 9 januari om 20:30 uur uitgezonden op SBS 6.