Donna Chittick is de nieuwe artistiek leider van BackBone. Ze volgt oprichter Alida Dors op, die sinds 2020 artistiek directeur is van Theater Rotterdam. Chittick gaat BackBone leiden samen met zakelijk leider Mara Liza de Bakker. (meer…)
De Raad van Toezicht heeft Alida Dors per 1 januari 2021 aangesteld als artistiek directeur van Theater Rotterdam. Dors is sinds april 2020 al artistiek leider van het gezelschap. Samen met algemeen directeur Walter Ligthart vormt ze nu een ’tweehoofdige, meerstemmige directie’ met eindverantwoordelijkheid.
Als artistiek leider heeft Dors de afgelopen periode ‘midden in de coronacrisis, lef, daadkracht en leiderschap getoond’, laat de Raad van Toezicht weten. ‘Niet alleen door de keuze om open te blijven, maar ook door de wil om te pionieren, te bevragen, de boel op te schudden en gewoontes te doorbreken.’
Met deze promotie geeft het gezelschap Dors het vertrouwen om de ingeslagen weg voort te zetten en wil het ‘een duurzaam en stevig fundament creëren voor een meer inclusief, eigentijds en open theater’.
Het gezelschap is daarbij ‘extra trots’ dat met de benoeming ‘in multicultureel Rotterdam de noodzaak voor meer diversiteit aan de top van de culturele wereld ook daadwerkelijk wordt opgepakt’. Dat gevoel deelt Dors. ‘Theater Rotterdam is een van de weinige kunstinstellingen in het land waarvan de directie intergenerationeel is, en divers in culturele achtergrond, gender, kennis en kunde. Het is met recht een volgend hoofdstuk met uitdagingen en kansen voor zowel Theater Rotterdam als mijzelf.’
Foto: Mark Bolk
Sorry, ik doe nu toch even heel dwarsdenkend. Waar ligt precies haar genoemde ‘lef, daadkracht en leiderschap’? Qua concrete voorbeelden, eerdere projecten enzovoort?
Ik snap dat ‘pionieren, bevragen, de boel op te schudden en gewoontes te doorbreken’ in deze tijden een duidelijk pluriform pluspunt is. Maar ik zie alleen nergens hoe dit tot op heden concreet tot uiting is gekomen.
Eerlijk, dit ligt vast aan mij, het zijn immers rare tijden. Ik neem aan dat Alida in de eerste plaats supertrots is om vanwege haar eerdere prestaties deze promotie te ontvangen. Maar wat heeft zij dan eerder gepresteerd, en waar? Ik heb ongetwijfeld haar eerder opgebouwde reputatie helegaar over het hoofd gezien, voorwaar mijn oprechte excuses.
Eerlijk, ik ben van de generatie Alize Zandwijk, waar ik altijd urgent en indringend theater zag. Ik zie dit ook graag in de toekomst, ook onder de huidige artistieke leiding. Toch vrees ik een lege(re) huls, een verdienmodel. In plaats van de menselijke noodzaak,.
Joost, ik vind je reactie getuigen van luiheid. Neem even de moeite om haar naam in te voeren als zoekterm op de theaterkrant. Dan zie je meteen wat ze gedaan heeft, hoe lang ze al bezig is etc..Je suggereert een gebrek aan noodzaak terwijl je niet eens weet wie Alida Dors eigenlijk is (omdat je niet de moeite hebt gedaan je even te verdiepen). Wat betreft Alize Zandwijk. Die is al een tijd weg. Kom onder je steen vandaan.
Hoi Toine,
Ondanks alle argumenten die je aandraagt wel een comment. Alize is naar mijn weten artistiek nogsteeds actief, en ligt alles behalve onder een steen, evenals Joost die gewoon vragen stelt. Beetje zuur om een ex-artistiek betrokkene zo weg te zetten, beetje zuur ook om op deze manier de discussie aan te zwengelen.
En ohja, Googelen en verdiepen staan haaks op elkaar. Slechts 1 bron als verdiepingsinstrument nemen ook. Just saying
Okee. Het is duidelijk dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de aanstelling van Alida Dors. Pech voor deze mensen want zij hebben hier niets over te zeggen.
Blij met Alida Dors. Fantastische maker. It is about time.