De bezoeker weet de schouwburg steeds beter te vinden en de podia programmeren meer voorstellingen dan voorheen. Dat blijkt uit de cijfers die de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties gisteren publiceerde. Bij de aangesloten podia nam in 2018 het bezoek met acht procent toe, naar ruim 10,3 miljoen verschillende bezoeken. Het aantal voorstellingen steeg met drie procent.
ICK Dans Amsterdam start een nieuw productiehuis voor dans: ICK Artist Space. Daarin wordt vanaf 1 januari 2021 het noodlijdende Dansmakers Amsterdam opgenomen. Aan het hoofd komt de huidige directeur van Dansmakers Suzy Blok. ‘Niets gaat in rook op, we creëren ruimte om uit de as te herrijzen.’
Dansmakers Amsterdam zit al jaren in financieel zwaar weer. Het Amsterdamse productiehuis voor hedendaagse dans werd in 2013 en 2016 ernstig gekort, eerst door het rijk en daarna door het Amsterdams Fonds voor de Kunst. ‘Er moest werkelijk iets gebeuren’, laat ICK weten. ‘Het was voor ons pijnlijk om te zien dat Dansmakers bij iedere subsidieronde minder geld ontving. Op het eind was het nog net genoeg om het pand te betalen.’
Voorwaarde voor de opname van Dansmakers was wel de ontwikkeling van een nieuw format dat aansluit bij de werking van ICK. ‘We bouwen voort op ons eigen fundament, het talentontwikkelingsprogramma dat we in 2009 hebben opgestart en waarmee we niet alleen facilitair en zakelijk nieuwe makers ondersteunden, maar ook vanaf 2012 Artist Associates coproduceerden’. Het nieuwe productiehuis wordt geïntegreerd in de activiteiten van zowel de ICK Company, de junior company ICK Next als de ICK Academy.
‘In synchroniciteit ziet ICK de sleutel’, zegt Pieter C. Scholten, directeur ICK. ‘Wij werken met ervaren kunstenaars én met jong talent. Nieuwsgierigheid naar elkaar is een vereiste. De wilde frisheid en drive van de open blik is confronterend. Dit levert een vruchtbare dialoog op die leidt tot nieuwe mogelijkheden. Juist daar hebben we nu behoefte aan.’
De overgang creëert volgens Suzy Blok straks ‘een grotere slagvaardigheid om dans- en maaktalent optimaal te faciliteren en van context te voorzien’. Ze ziet de dialoog met de gehele modus van ICK als een groot voordeel. ‘Ook voor een jonge maker die net van school komt of een autodidact zou het mogelijk moeten zijn om in conclaaf te treden met EG|PC of de Associated Artists of deel te nemen aan de educatieve en sociaal-artistieke participatieprojecten van de ICK Academy.’ Al belooft Blok jonge makers ook in contact te brengen met andere instellingen als die beter bij hun artistieke noden aansluiten.
Het huidige Dansmakers Podium in Amsterdam Noord, Podium Noord, wil het nieuwe productiehuis samen met Likeminds en andere partners gezamenlijk gaan gebruiken en programmeren ‘als huis voor jonge cultuur, interdisciplinair werk en gedurfde crossovers’. ICK blijft het huisgezelschap van De Meervaart in Nieuw-West.
De opname van Dansmakers door ICK vloeit voort uit een eerder reddingsplan uit 2018, de netwerkorganisatie Danswerf die uiteindelijk geen steun kreeg van de gemeente. Sinds 2015 zit ICK ook aan de Tafel van de Talentontwikkeling; een samenwerkingsverband van ruim vijftig Amsterdamse instellingen. ‘Een van de aangetoonde inzichten was het gebrek aan doorgroeimogelijkheden; danstalent verlaat de stad. Het vuurtje was aangestoken.’ In diezelfde periode was de artistieke leiding van ICK, choreografen Emio Greco en Pieter C. Scholten, ook directeur van Ballet National de Marseille, waar ze tevens het productiehuis leidden.
ICK voert momenteel ook gesprekken over samenwerking met andere partners uit het Amsterdamse veld zoals GREENHOUSE. Veem House for Performance, Nicole Beutler Projects, Keren Levi | Neverlike, BAU Amsterdam en Boogaerdt/VanderSchoot werken samen aan dit nieuwe talentontwikkelingsnetwerk voor vernieuwende dans, performance en mime.
Foto: v.l.n.r. Suzan Tunca (hoofd ICK Academy), Emio Greco | Pieter C. Scholten (artistiek directeuren), Suzy Blok (hoofd ICK Artist Space). Foto Mohammad Alzoabi