De huidige lockdown wordt bijna in zijn geheel tot tenminste 2 maart verlengd. Ook de theaters blijven nog een maand dicht. Dat zei demissionair premier Mark Rutte vanavond op een nieuwe persconferentie over het coronabeleid. Demissionair minister Hugo de Jonge presenteerde een aangepaste routekaart die bij toekomstige besluitvorming ‘richting en houvast’ moet geven. (meer…)
BRANDHAARDEN IN AMSTERDAM
De Münchner Kammerspiele die onder leiding staat van de Nederlandse regisseur Johan Simons strijkt van 15 tot 20 maart neer in de Stadsschouwburg van Amsterdam. In een uitgebreide coverstory gaat Loek Zonneveld in op het werk van de Kammerspiele, de rol van Simons en de voorstellingen die het gezelschap het Nederlandse publiek komt laten zien. Zonneveld: ‘Je ziet en hoort in deze duistere polyfonie hoe wonderschoon die alleskunners van dit ensemble zijn.’
OVERIGE FEATURES IN HET MAARTNUMMER
- Het jaarlijkse jeugdtheaterfestival TWEETAKT beleeft zijn tiende editie. Brechtje Zwaneveld schrijft over het jeugdtheater als een kunstvorm waarin uitzonderlijke kwaliteit de boventoon voert.
- In de wereld van de performance neemt de Oostenrijkse choreograaf Willi Dorner een bijzondere plaats in. Dorner ruilde een aantal jaar geleden het theater in voor de straat en staat met zijn voorstelling Fitting in Amsterdam.
- Amateurtheater vormt het cement van de kunsten. Dat is de opvatting van Doro Siepel die in Rotterdam Theater Zuidplein leidt en daar amateurs uit alle windstreken met groot succes een podium biedt.
- De pas afgestudeerde theatermaker Nick Steur wist zijn publiek te verrassen met het op elkaar stapelen van stenen. Zijn nieuwe voorstelling heet Titled en is het resultaat van een zoektocht door de natuur van Schotland.
- In de serie How to survive Zijstra? doet Nel Oskam uit de doeken waarom haar Goudse Schouwburg werd bekroond als beste theater van Nederland.
- Twee essays proberen het denken over theater te prikkelen. Robbert van Heuven onderzoekt in hoeverre Nederlandse theatermakers zich onder de druk van de bezuinigingen aanpassen aan de smaak van machthebbers en publiek, terwijl Tom Helmer naar aanleiding van de nieuwe voorstelling De prooi de vraag probeert te beantwoorden wanneer een theateradaptatie van een succesvol boek geslaagd kan worden genoemd.
Bovendien columns van HANS KEMNA, OSCAR KOCKEN, GIEP HAGOORT en ANNA DRIJVER, plus HANA BOBKOVA en het toneeldagboek van MARTIN SCHOUTEN.
VOORSTELLINGSTIPS MAART
De redactie van TM kijkt in MAART onder meer uit naar de toneelvoorstellingen Hamlet van Noord Nederlands Toneel, Rouw van Leen Braspenning, De ziekte die jeugd heet van Casper Vandeputte en Tartuffe door Toneelgroep Amsterdam/NTGent; de dansvoorstellingen F.A.R. Wayne McGregor, Cinematic door Noord Nederlandse Dans, Yell Penelope van Jelena Kostic; de jeugvoorstellingen Vader, moeder, ik en wij door LOD/Het Paleis, Koken voor de doden van Phi Nguyen, Youdream door Superamas, Ideals2 door Danstheater AYA; de muziektheatervoorstelling Deidamia door De Nederlandse Opera, Valangst door Matzer Theaterproducties; en de kleinkunstvoorstellingen Kamps en Kamps 2 door Kamps&Kamps en ’t Heerst door Acda en De Munnik.
Nieuwsgierig? Neem een abonnement!