Vandaag vindt de eerste pilot plaats van Fieldlab Evenementen. Met het initiatief onderzoeken de evenementensector en de overheid hoe grote evenementen in coronatijd veilig kunnen plaatsvinden. In de eerste zogenaamde Fieldlab, het congres Back to Live, wordt gesproken over de toekomst van de sector. (meer…)
BAU start een residentieprogramma voor ervaren makers: BAU AIR². Het Amsterdams platform voor dans en performance stelt zijn studio’s beschikbaar voor onderzoek, verdieping en experiment van mid careers. Vandaag start de eerste residentieperiode met de in Brussel gevestigde Vera Tussing (Duitsland, 1982) en Astrit Ismaili (1991, Kosovo) uit Amsterdam.
Met het nieuwe programma wil BAU ervoor zorgen dat Nederland een prominente rol kan blijven spelen binnen de Europese ontwikkelingen van de dans en performance. ‘Nederland moet weer een spannende plek worden, met meer ruimte voor het experiment, verdieping en (inter)nationale kruisbestuivingen’, schrijft het platform. ‘Voorheen hadden we de naam vooruitstrevend te zijn op het gebied van de kunsten. Maar doordat werk- en wooncondities voor kunstenaars zo drastisch zijn veranderd, wordt het steeds moeilijker om een werkpraktijk voort te zetten.’
Bij BAU AIR² zullen telkens een internationale en een lokale kunstenaar voor een periode van 1 tot 2 maanden gelijktijdig aan de verdere ontwikkeling van hun eigen artistieke idee werken. Een team uit het dans- en performanceveld stelt op basis van de behoefte van de kunstenaars een programma samen. Deels intern bij BAU om de residenten te voeden, deels open toegankelijk voor het publiek. Er wordt nauw samengewerkt met onder andere het Veem House for Performance en Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond.
Het residentieprogramma is nadrukkelijk bedoeld voor professionals die hun eigen signatuur al hebben ontwikkeld. Daar is volgens het platform nog geen structurele plek voor in Nederland. Productiehuizen bieden vooral plaats aan jong talent en gezelschappen nodigen (ook meestal jonge) makers uit om een voorstelling te creëren die past binnen hun idioom.
Foto: Marjolein Vogels