In de hiphop is het inmiddels een bekend fenomeen: een artiest die uit vrijwel niets een nieuw album dropt. Een fenomeen dat overal navolging krijgt, zelfs Taylor Swift met een enorm marketingapparaat achter haar ging recent overstag met de lancering van Folklore. Dat kan ook met een voorstelling, bedacht het Utrechtse hiphoptheatercollectief DIEHELEDING, en dus is daar DIEHELEDING KOMT, in samenwerking met Theater Utrecht en DOX. Niet in de theaters, maar als livestream, passend bij het onderwerp: seks.

Voordat de livestream begint, zien de kijkers een kaart met vragen als: ‘Welk taboe zou je bij de ander willen doorbreken?’, ‘Welk onderdeel van je seksualiteit verwaarloos je?’ en meer expliciet: ‘Kijk je weleens in de spiegel als je jezelf bevredigt?’ Na een kort gesproken intro in een stijl die het midden houdt tussen Jiskefets dierenwinkel en de vieze man van Van Kooten en De Bie gaat Merel Pauw meteen loos in de eerste rap waarin Freud en Bechdeltest samenkomen met als refrein ‘Neuk me kapot zodat ik niet meer nadenken kan’.

Toch is het zeker niet zo dat DIEHELEDING KOMT alleen maar R-rated is, integendeel. Diezelfde rap besluit met ‘De boeken zeggen mij zoveel dat ik niet meer weet wat ik wil’. Seksuele verwarring keert meerdere malen terug, bijvoorbeeld in een rap waarin een klein jongetje zijn moeder in bed hoort kreunen en denkt dat zij pijn heeft: ‘Mama ik kom je helpen, je bent in gevaar!’ Wat begint als een komisch misverstand, leidt tot een trauma die zijn eerste seksuele ervaring als vijftienjarige tekent. Het helpt daarbij niet dat de moeder zo mogelijk nog openhartiger is dan de moeder van Otis uit de populaire Netflixserie Sexs Education – en Otis’ moeder is sekstherapeut.

Wat DIEHELEDING KOMT gemeen heeft met deze serie, is dat ook in deze stream zo’n beetje alles voorbij komt, van voetenfetisjisme tot het vluchten in een fantasy wereld, van volslagen absurd tot hilarisch (‘Ik word zo geil van Appingedam’). Tegelijkertijd drijft het hiphopcollectief in de regie van Jip Vuik ook de spot met de clichés die in series als Sex Education ook voorkomen, bijvoorbeeld in de opzettelijk volkomen over de top rap waarin de opgepompte machoman uiteraard blijkt te vallen voor een meisjesachtige jongen of een jongensachtig meisje.

Na de vrolijke gezamenlijk gezongen ode aan de diversiteit in de vorm van geslachtdelen, ‘allemaal verschillende kleuren, allemaal anders van formaat’ eindigt de stream verstild, met de eenzaamheid van het individu. Momenten als deze zijn er echter maar weinig in DIEHELEDING KOMT en ondanks het onderwerp wordt het nergens echt intiem en persoonlijk. De stream blijft zo aan de oppervlakte. Halverwege klinkt niet voor niets: ‘Contactloze seks zorgt alleen voor stagnatie.’ Hetzelfde geldt immers voor theater, waardoor ondanks het enorme spelplezier van de makers bij deze livestream de extase ver weg blijft.