Verscheidene theaterfestivals hebben dit jaar door gestegen kosten moeten besluiten tot kleinschaligere programmering. Het Over het IJ Festival en Oerol lieten al eerder weten te moeten inkrimpen. Bij navraag blijken ook andere buitenfestivals het zwaar te hebben. (meer…)
Geen geld voor Orkater, Dood Paard, Urban Myth, Oorkaan, Urland en Matzer; wél subsidie voor onder andere Rose Stories, OpusOne, Tjon Rockon, Guilherme Miotto, Miranda Lakerveld en The Ruggeds. Vandaag maakte het Fonds Podiumkunsten (FPK) de besluiten bekend over de meerjarige subsidies voor de periode 2021-2024. In totaal krijgen 78 producerende instellingen (theater-, dans- en muziekgroepen) en 58 festivals subsidie. Het fonds verdeelt 27,1 miljoen euro per jaar.
Het budget van het Fonds Podiumkunsten voor de komende periode met 15,8 miljoen euro gekrompen, deels door het overhevelen van muziekensembles en jeugdgezelschappen naar de culturele basisinfrastructuur (BIS), en deels door een beslissing van de minister van OCW. Dit leidt tot scherpe keuzes. 43 instellingen verliezen hun subsidie, waaronder naast bovengenoemde ook vaste waarden als Discordia, Hotel Modern, Lotte van den Berg, Dudapaiva Company, Feikes Huis, Suburbia, Zeelandia en Vis a Vis. De meeste van hen staan op de zogenaamde b-lijst met 71 instellingen: die kregen een positief advies, maar er was geen geld meer. Van de 202 aanvragers wordt slechts 39 procent gehonoreerd
Nieuwkomers
33 groepen en 34 festivals zijn nieuw. In sommige gevallen gaat het om ‘herintreders’ zoals Boogaerdt/Van der Schoot, Bambie en Dansateliers. Een aantal veelbelovende jonge instellingen krijgen toch geen subsidie, zoals Nineties Productions, Club Gewalt, TENT, Katja Heitmann en Amos Ben-Tal. Wel is er ruimte voor nieuwkomers als Shailesh Bahoran (IRC), Collectief Walden, Boost (circustheater van Lennie Visser), Raymi Sambo, Eva Line de Boer (Euphoria) en Opera Spanga
FPK-directeur Henriëtte Post: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”
Coronacrisis
Het fonds beoordeelde de makers en instellingen op basis van de plannen die zij voor 2 maart 2020 moesten indienden, dus nog net voor de ‘intelligente lockdown’ van Nederland. Het fonds gaat er vanuit dat een aantal plannen inmiddels niet meer direct of volledig uitgevoerd zal kunnen worden en belooft alvast ‘een zekere mate van coulance’ voor de voorgenomen prestaties in 2021. Vanaf september gaat het met de gehonoreerde aanvragers in gesprek over de effecten van de coronacrisis. Ook maakt het Fonds ‘een diepe buiging’ voor de vele initiatieven en collectieve acties die makers en festivals sinds de lockdown hebben ondernomen.
Codes
Aanvragers dienden de Fair Practice Code (voor goede arbeidsomstandigheden), de Code Diversiteit & Inclusie en de Governance Code Cultuur te onderschrijven om in aanmerking te komen voor subsidie. Hun reflecties op de drie codes en actiepunten heeft het Fonds niet meegenomen in zijn beoordeling. Bij het criterium ‘publieksfunctie’ is het bereiken van meer, divers of ander publiek wel door de commissies beoordeeld. ‘Het formuleren van louter intenties was daarbij niet genoeg.’
Fonds versus BIS
Het Fonds Podiumkunsten en de Raad voor Cultuur verdelen beide (meerjarige) cultuursubsidies voor het Rijk. De Raad adviseert welke instellingen deel mogen uitmaken van de Culturele Basisinfrastructuur (BIS) van Nederland, waarin instellingen inschrijven op een bepaalde functie. Bij het fonds is ondersteuning meer verbonden met de koers en signatuur van de artistiek leider(s) of maker(s). Begin juni bracht de Raad voor Cultuur advies uit over de BIS 2021-2024 en verdeelde daarbij bijna 200 miljoen euro per jaar aan rijkssubsidie.
De site van het FPK is overbelast, daarom hierbij de PDFs van de stukken:
Goedemorgen,
Als ik klik op de link voor de PDF Besluiten meerjarige productiesubsidies 2021-2024, dan krijg ik de festivalsubsidies PDF.
Passen jullie dat aan?
Alvast bedankt.
Excuus! Is gefixt.
Dank voor doorplaatsen adviezen, theaterkrant website is stukje stabieler Dan site FPK blijkbaar…
Het meest bizarre is dat de spreiding van het geld over heel Nederland bijzonder slecht is geregeld. Waarmee het geld grotendeels in de Randstad en vooral in Amsterdam blijft. Daar moeten dan toch iemand iets van hebben gezegd? Daar moet dan toch iemand denken: even over die verdeling, is dat geld niet voor heel Nederland?
@Martijn Boer, het Randstad / Amsterdam gegeven zou sowieso in het licht gezien moeten worden dat er in Amsterdam (en de andere grote steden) simpelweg meer culturele instellingen en makers gevestigd zijn. M.a.w. wellicht wordt daar wel naar gekeken en blijkt dit verhoudingsgewijs wel overeen te komen. Aangezien de meeste culturele instellingen reizen door heel het land (en overal gezien/gehoord worden) zou kwaliteit toch het voornaamste criterium moeten zijn.
H. Post vanochtend in de Vk: “Bij de beoordeling van een aanvraag kijken we of er van dat type podiumkunst meer is in Nederland en als dat niet zo is dan heb je voordeel. Als we na afloop van de hele ronde, in samenhang met het advies van de Raad voor Cultuur, constateren dat er onverantwoorde witte vlekken zijn – en in de muziek zou ik me daarbij iets kunnen voorstellen – dan moet je nadenken over een soort Pokon-programma waardoor het klimaat voor dat genre kan opbloeien. Maar het is nu te vroeg om daar iets over te zeggen.”
Met het afserveren van Discordia, Dood Paard, ’t Barre Land en Theatertroep lijkt me niet naar het ’type podiumkunst’ gekeken: hier lijkt een heel genre, een typisch Nederlandse ‘school’, om zeep geholpen… Reden lijkt me om een beroep te doen op de status van ‘witte vlek’.
Nav die uitspraak van Post vind ik het maf dat dan juist de groepen waarvan je zou denken dat die binnen het type podiumkunst iets anders doen (Dood Paard o.a.) hun subsidie kwijt zijn. Zonde.
@Job Juist de spreiding van instellingen is iets waar het FPK naar zou moeten kijken. Van een groot deel van de aanvragen uit noord-oost Nederland is niet gehonoreerd. Als je de beoordelingen leest zitten daar genoeg positieve aanvragen tussen en dus vind moet er beter verdeeld worden. Nu gaat 85% naar een kern en blijft er 15% voor een veel groter gebied over.
Daarmee wordt tenietgedaan wat jaren lang het credo was: meer cultuur buiten de randstad.
Nog een toevoeging: dat er zoveel geld in de randstad blijft hangen betekent ook dat er dus procentueel heel veel geld van BIS en FPK naar vastgoed gaat. Dus in verhouding kan je in de randstad veel minder producties maken dan dat je zou kunnen maken buiten de randstad.
Zie bijvoorbeeld de discussie over de huur van twee ton voor Musicalmakers. Dat is twee ton die nooit in een productie zal gaan zitten, maar naar stenen gaat.
Ik hoor niemand over de fantastische groepen en instellingen die nu wel subsidie krijgen.
Flevoland is een provincie met een groeiopdracht. Almere is even groot als Tilburg maar de budgetten die er voor cultuur beschikbaar zijn, zijn veel kleiner. Uitermate triest is het dus dat wel de 2 gezelschappen die iets hebben opgebouwd, suburbia en vis-a-vis , nu zijn afgewezen, maar geen enkele van de nieuwkomers die wel gehonoreerd zijn ligt in Flevoland. Kennelijk valt Almere/Lelystad/Dronten ook buiten de randstad..
Ik snap t niet. Orkater maakt toch sinds kort onderdeel uit van de BIS? En wordt daarnaast ook ondersteund door Amsterdam. Is er dan ook nog een aanvraag gedaan bij het FPK? Maar waarvoor dan? En kan dat zomaar?
Orkater zit in de BIS als ‘ontwikkelinstelling’, dus om nieuwe makers voor muziektheater te begeleiden. Daarnaast vragen ze van het FPK geld voor hun eigen producties. Vragen of ‘dat zomaar kan’ is de omgekeerde wereld; het is de achterlijkheid van het cultuurbeleid dat Orkater wat ze al decennia doen steeds maar weer in nieuwe formats van de subsidiënt moeten proppen.
Helder Simon. We leven al zeker twee decennia met constructie op constructie. Een wankel bouwwerk dat ieder moment in elkaar kan klappen. Het systeem dient de kunsten niet maar het is volledig omgekeerd. Wij zijn er voor het beleid. Niet zo vreemd dat opportunisme ook bij het veld hoogtij viert. We moeten wel. Zoals in alle domeinen wordt ook het domein van de kunsten technocratisch aangestuurd. De echt bezielde theatermakers maar ook onderwijzers, verpleegkundigen of wetenschappers verlaten als eerste het zinkende schip. Wat overblijft is een kaste die sluw en strategisch de kneepjes van het subsidieschrijfvak kent en een beperkte groep makers die (voor zolang het duurt natuurlijk) politiek gewenst is.