De tweede locatie van het DeLaMar Theater in Amsterdam sluit twee jaar na opening de deuren. Volgens directeur Andreas Fleischmann is de vestiging in Amsterdam-West niet rendabel. Het theater sluit per 2024, laat hij in een interview met Het Parool weten. (meer…)
DeLaMar Theater in Amsterdam Centrum opent komend theaterseizoen een tweede vestiging in Amsterdam West. DeLaMar West biedt plaats aan ongeveer 200 theaterbezoekers en gaat zich richten op talentontwikkeling. Het wordt onder meer de thuisbasis van MusicalMakers, het net opgerichte productiehuis voor nieuwe musicals.
Met de nieuwe locatie wil het DeLaMar Theater ‘een belangrijke schakel in de talentontwikkeling van de podiumkunsten worden’. Het moet een ‘broedplaats’ worden, die zich richt op de ontwikkeling van jonge theatermakers en gezelschappen, met extra aandacht voor het musicalgenre. De programmering zal volgens het theater veelal bestaan uit exclusieve (werkplaats)voorstellingen en activiteiten die zich richten op de wijk en haar bewoners.
Het pand (Laan van Spartaan 4) ligt in de wijk Bos en Lommer in stadsdeel West. Het was eerder de huisvesting van Circus Elleboog en heeft dus al een cultureel maatschappelijke bestemming. DeLaMar Theater huurt het gebouw van woningcorporatie Ymere.
Naast een vlakke vloer theaterzaal biedt DeLaMar West ruimte aan repetitiestudio’s en kantoren die verhuurd zullen worden aan culturele partners. ‘Met meerdere organisaties onder een dak moet een netwerk ontstaan voor nieuwe ideeën waar ruimschoots geput kan worden uit ervaring en expertise en waar nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan’.
Belangrijke huurder wordt straks MusicalMakers. Begin juni honoreerde de Raad voor Cultuur een subsidie-aanvraag van het net opgerichte productiehuis om dé ontwikkelinstelling voor nieuwe musicals in Nederland te worden. Vanaf 2021 krijgt het productiehuis daardoor jaarlijks bijna 7,5 ton rijkssubsidie. De aanvraag van M-Lab voor dezelfde plek/functie werd afgewezen. Op die keuze kwam de afgelopen weken veel kritiek. Het Cultureel Persbureau sprak van een Musicalgate en vond MusicalMakers te nauw verweven met het DeLaMar Theater en daarmee ook eigenaar Van den Ende Foundation. Ook zou er in de begroting van MusicalMakers een ongewoon hoog bedrag (200.000 euro) zijn gereserveerd voor huur.
Foto: Impressie DeLaMar West, Igor Roelofsen / Twycer
Dat krijg je ervan als commerciële kunsten een plek krijgen in het subsidiestelsel…
Dat musical een commerciële kunst is ben ik niet met je eens, Thomas Verten. Ik zou eerder zeggen dat het commercieel gemaakt is door dat er nooit subsidie naartoe is gegaan en in Nederland musical altijd als iets vies wordt neergezet.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de twee grootste (gesubsidieerde) gezelschappen van de UK (National Theatre en Royal Shakespeare Company) zijn zij zowel producten/huizen van prachtige toneelstukken als wel (nieuwe) musicals.
En ook genoeg van de grotere Nederlandse regisseurs (Ivo van Hove, Theu Boermans, Pieter Kramer, Marcus Azini ) hebben musicals op hun naam staan.
Dus misschien moeten de ‘kunstkenners’ zich eens er bij neer leggen dat musical ook kunst is.
En dat het commerciële eraan is, dat het loopt en verkoopt alleen maar goed is. Want dat vraagt Den Haag vandaag de dag van bijna iedere kunstinstelling.
Geniet van toneel, opera, musical, ballet en muziek als gelijken. Niet als concurrenten.