Na opera en musical, krijgt de Universiteit van Amsterdam ook een leerstoel voor dans. Prof. Dr. Gabriele Klein is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ballet en Dans aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. De nieuwe leerstoel is ingesteld namens de Nationale Opera & Ballet en vernoemd naar Hans van Manen, een van de belangrijkste Nederlandse choreografen uit de 20ste eeuw. (meer…)
‘Ik mis respons. Ik mis contact’, zegt cabaretier Hans Teeuwen halverwege zijn huiskamerconference Smerige spelletjes, die gisterenavond door PowNed werd uitgezonden. Teeuwen – die toch altijd een ambivalente relatie met zijn publiek erop na hield – mist na twee maanden lockdown het gelach (met alle spuugspetters van dien).
Eigenlijk zou hij op dit moment midden in de try-outfase van zijn achtste theatersolo Nou lekker dan zitten. Maar Teeuwen heeft maar liefst 1 try-out kunnen spelen voordat de theaterzalen half maart vanwege corona hun deuren sloten. Zijn programma werd voorlopig uitgesteld en Teeuwen begon te schrijven aan een nieuwe voorstelling, die helemaal aan deze coronatijd ontsproten is. Op 22 mei werd – tussen twee uur ’s middags en twee uur ’s nachts, en zónder publiek – deze speciale coronavoorstelling bij hem thuis opgenomen.
Smerige spelletjes begeeft zich aanvankelijk op het snijvlak van cabaretsolo en mockumentary. Je ziet Teeuwen dolen door verschillende ruimtes in zijn eigen huis, verveeld en geroutineerd de tijd verdurend. Ondertussen praat hij recht in de camera, tegen een potentieel publiek. Aanvankelijk zie je nog weinig verschil met de theaterpersoonlijkheid Hans Teeuwen: hij is absurdistisch, grof en springt van de hak op de tak.
Maar gaandeweg realiseer je je dat die camera bijzaak is, sterker nog: dat Teeuwen die camera en de daaraan inherente toeschouwer net zo goed verzonnen kan hebben. Dan schiet er ineens een bak meerlagigheid in. Smerige spelletjes blijkt een stream of consciousness van een verweesde geest die – dan weer wanhopig, dan weer hopeloos verveeld – zijn eigen bestaan bevestigd wil zien.
Dat komt expliciet sterk tot uiting in de scène waarin hij voor de spiegel gaat zitten, en dus letterlijk zowel performer als zijn eigen publiek is. Voorbij de voortdurende lachsalvo voorziet Teeuwen met een zweem van medelijden zijn eigen spiegelbeeld van commentaar: ‘Wat vreselijk dat hij dit nog moet doen, op zijn leeftijd.’
Teeuwens theaterprogramma’s hebben een dramaturgie die is opgebouwd uit losse nummers, die niet in dienst staan van een expliciete overkoepelende verhaallijn. Wat dat betreft is deze huiskamervariant echt anders: de context van corona en lockdown, van angst en eenzaamheid, vormt de bedding van zijn verhaal en alle losse nummers zijn daarop terug te voeren. Het personage dat Teeuwen opvoert maakt een heldere ontwikkeling mee – waarbinnen hij zich uiteraard nog steeds permitteert alle kanten op te schieten. Zijn humor is in Smerige spelletjes niet per se verrassend of vernieuwend, maar zijn kenmerkende absurdisme – het gevoel dat alles door je vingers glipt voordat het echt betekenis krijgt – krijgt in deze context ineens een opvallende vorm van – jawel – logica.
Voor het eerst is Hans Teeuwen niet zo zeer vervreemdend, maar vooral herkenbaar. Dat op zich is al een uiterst verontrustende gedachte.
Gezien: Smerige spelletjes van Hans Teeuwen, 13 juni 2020, Omroep PowNed. Terugkijken kan hier. Beeld: Herman van Bostelen.
Was niet wat we hadden verwacht.
Kan anders erg van teewen genieten maar dit x niet.
Deze artiest heeft beslist dringend hulp nodig. Ben bang dat geen psychiater zijn handen er vuil aan wil maken.
Deze artiest is ronduit briljant.
Deze artiest begint een beetje te vervelen, al jaren lang eigenlijk
ben eens benieuwd: of hij echt is of een kloon.
Ik vond Hans meer dan briljant. Goed voorbeeld voor andere cabaretiers Hoop meer te zien in de komende tijd
Teeuwen is en blijft gewoonweg TOP!!!
Dramatisch slecht. Wij waren compleet ontgoocheld.
Typisch een cabaretier die denkt dat alles wat hij doet, leuk is. Of gevat.
Dit was niet leuk, niet gevat. Dit was helemaal niks. Gewauwel.
Hans mag met dit soort entertainment voor eeuwig in een lockdown blijven. Je publiek zo voor de gek houden… dat is een smerig spelletje
Ik zou in juni naar zijn nieuwe show gaan. Dus een recensie van een Teeuwen ‘ fan ‘.
Gedurfd en buiten z’n eigen comfort zone…super! Wederom niet 13 in n dozijnhumor..maar absurdistische humor in subtiele lagen en tempo…..ja publiek…weer eens wat anders..een er maar aan…!
Wat opmerkelijk dat de reacties echt als dag en nacht zijn, of geniaal of helemaal niks. Hadden de teleurgestelden dan nog meer grappen over de josti band verwacht ofzo? Of waren de grappen wat minder duidelijk door het ontbreken van een lachband/publiek? Hier in ieder geval van begin tot eind genoten en meerdere keren hardop in mn eentje zitten lachen. Echt geweldig
Hansje teeuwen… Hansje teeuwen… Hansje teeuwen de koning van de lach! 👍
Alle mensen wat was dit slecht. Van begin tot het einde.
Mensen die dit briljant vinden, zijn mi. ook dol op het sprookje ‘ de nieuwe kleren van de keizer ‘.
Ik vond er niks, maar dan ook niks briljant aan. Geen scherpte, geen diepgang, geen reflectie…
Had mij verheugd op een scherpe tong. Corona duidelijk als waanzin neerzetten. Zonder afstand te houden van welke gevoeligheid ook.
Dit was een soort slechte politiek correctie introverte jam sessie waarna je ontstemd achter blijft.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb vreselijk, hardop gelachen, in mijn eentje in lockdown… en ja! ik vind hem briljant!
Fantastich een caberatier die durft buiten de geijkte kaders te denken
en vooral te spreken, in dit overdreven politiek correcte kikkerlandje..
Ongelooflijk dat je een conference verwacht als alle andere… nee dat kan niet en dat is het ook niet. Hans doet hier iets vernieuwend en gewaagd…
Waar ik hem de laatste jaren aardig zat begon te worden, vond ik deze show zeer vermakelijk!
Teeuwen heeft tenminste het lef ons een kijkje in z’n verdraaide absurde geest te geven zonder daarbij in herhaling te vallen of typetjes te doen.
En die poëzie op z’n bank…Paul Witteman z’n anus…bier kwam door m’n neus naar buiten…
Een bezeten artiest die gefrustreerd door zijn huis en tuin dwaalt..wat verwacht je nu in corona tijden?
Of zoals Hunter S.Thompson het beter verwoordde;
“When the going get’s weird, the weird turn pro” ;-)