Deze maand hebben we ons wat betreft de coverstory aangesloten bij het 25-jarig jubileum van Toneelgroep Amsterdam. Een specifieke jubileumgebeurtenis heeft het gezelschap niet georganiseerd, dus liften we mee op de laatste weken van de expositie van werk van Jan Versweyveld in het Amsterdamse FOAM. Kester Freriks schreef voor Theatermaker een jubileumverhaal en daaruit werd duidelijk dat Hans Kesting op het omslag moest staan – hij heeft de kwarteeuw van begin tot eind meegemaakt. Een groot deel van die tijd was Niko Bovenberg achter de schermen te vinden. Als Toneelknecht Kees schreef hij jarenlang een gepeperde column in het blad voor theatertechnici Zichtlijnen, nu kijkt hij nog een keer over zijn schouder, ouder en wijzer, en geen knecht meer.

Een andere feestelijke gebeurtenis in maart is de tiende editie van het festival Cinedans. Het werd opgezet door Janine Dijkmeijer in de marge van Julidans maar is uitgegroeid tot een volwaardig dansfilmfestival dat vanaf deze editie plaatsvindt 
in het EYE Film Instituut in Amsterdam. Het festival heeft ook verschillende internationale vertakkingen gekregen, de onvermoeibare Dijkmeijer verdient een groot compliment.

Een serie waar de redactie al enige tijd naar uitkeek beleeft in dit nummer haar eerste aflevering. Er bewegen zich in de podiumkunsten vele theaterfamilies en het leek ons de moeite waard die eens bij elkaar te halen. Dat bleek bij de eerste belronde al op problemen te stuiten: toen onze schrijfster de familie Van Warmerdam uitnodigde om voor een familieportret bij elkaar te komen kreeg ze te horen dat daar weinig kans op was. Tenzij ze de politie zou inschakelen. Daar denken we nog even over na. Nu bijt de familie Dagelet het spits af en die ging bijna compleet op de foto.

Ook in dit nummer zijn alle podiumkunsten vertegenwoordigd. Miranda van Kralingen vertelt over haar operadebuut als regisseur; Magne van den Berg over de kunst van het schrijven voor toneel.Van haar wordt een nieuwe tekst opgevoerd: Mijn slappe komedie voor vier mensen een handjevol personeel en een tafel die niet vrij komt. Sinds FC Bergman een schildpad over de Champs-Elysées liet wandelen is de lange titel en vogue. Diederik van Vleuten vertelt over zijn nieuwe programma, dat eigenlijk geen cabaret meer kan worden genoemd, en Simon van den Berg schreef een analyse over de opkomst van de reprise.

Helaas is ons de afgelopen maand opnieuw een groot kunstenaar ontvallen. André Gingras overleed op 46-jarige leeftijd. André wordt herdacht door dansredactrice Marcelle Schots.

En verder onder meer: Columns van Hans Kemna, Oscar Kocken, Wendell Jaspers, een kritiek van Bloetwollefduivel/Othello, Theateradvies van Freek en de premièreagenda van maart.