De coronacrisis, betwiste subsidieadviezen, Black Lives Matter-protesten en discussies over machtsmisbruik en fair practice tekenen het theaterveld anno 2020. Theatermaker stelde dertien denkers en doeners in het veld de vraag: Wat nu? De antwoorden liggen vandaag op de mat en in de winkel. (meer…)
Het septembernummer van Theatermaker is uit. Aan het begin van het nieuwe seizoen profileert het vakblad drie netwerken die zich inzetten voor talentontwikkeling: VIA ZUID, SoAP en PLAN. Ze richten zich alledrie op het werk van nieuwe makers en zijn doelbewust mager en lenig. Daarnaast aandacht voor onder andere Florian Myjer, Julian Hetzel, Urland, het voorbije Holland Festival, subsidies voor musicals en 125 jaar Stadsschouwburg Amsterdam.
In het kader van de aankomende nieuwe subsidieronde interviewde Sanne Thierens Nicolas Mansfield, artisitek directeur van de Nationale Reisopera, en Linda Lepomme, artistiek directeur van de voormalige musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, over de mogelijkheden van het subsidiëren van musicals. Luc de Groen heeft een suggestie voor de nieuwe hoofdredacteur van de Theaterencyclopedie, die op dit moment wordt gezocht in de aanloop naar een structurele plek voor podiumkunsterfgoed en –reflectie in de BIS. En Marcelle Schots en Marijn Lems vliegen elkaar in de haren over de artistieke beoordeling van de vier grote dansgezelschappen.
Daarnaast kijkt Theatermaker ook nog even terug naar het voorbije festivalseizoen, met twee artikelen over de bijzondere editie van het Holland Festival. Fransien van der Putt interviewde programmeur Annemieke Keurentjes over de koerswijziging die het festival heeft gemaakt via het werken met twee associate artists uit Congo en Zuid-Afrika. Een van de kunstenaars – de Congolese choreograaf en verhalenverteller Faustin Linyekula – inspireerde Van der Putt ook tot een bezoek aan het Belgische Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren, waar Linyekula vorig jaar zijn voorstelling Banataba toonde. Erwin Roebroeks liet zich vervoeren door aus LICHT en analyseert de impact van deze muziektheaterbelevenis op de opera. De vaste rubriek Theaterbeleving van Terry Brochard onderzoekt welke lessen schouwburgen kunnen trekken uit een festival als Oerol.
Geen abonnement? Test ons (kennismakings)abonnement of haal dit nummer los bij een van de verkooppunten. Alle artikelen van Theatermaker zijn ook online voor iedereen beschikbaar. Niet-abonnees kunnen de artikelen lezen tegen een kleine betaling. Voor abonnees blijven de stukken natuurlijk gratis. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theatermaker.nl.
Foto: #3RELAY van Playfield