Flarden van een droog steppelandschap trekken steeds sneller op het achterdoek voorbij. Langzaam vervagen de beelden in het drieluik. Kleuren trekken weg uit de zinderende aarde. Dan gaat de duizeligmakende rit over in een grijs decor vol elektriciteitsmasten. Het zouden vage herinneringen kunnen zijn aan een haastige vlucht uit een warm Arabisch land. (meer…)
Bij meningsverschillen kun je elkaar de hersens inslaan, maar het is wel zo prettig dat mensen gedrag hebben ontwikkeld om dat te kanaliseren. Daarover gaat Polished, een danssolo van Mami Izumi die ze maakte met Roshanak Morrowatian. Het is een van de kleine, intieme voorstellingen van Cultura Nova. In beweging neemt Izumi het op voor de omgangsvormen die dienen als de smeerolie van conflictregulatie.
‘Het hoogste van beschaving is dat jij mij kunt haten en ik jou, maar dat we een etiquette ontwikkelen die ervoor zorgt dat we met elkaar kunnen blijven omgaan. Want als we onze impulsen zouden volgen, zouden we waarschijnlijk een oorlog beginnen.’ Roshanak Morrowatian tekent voor het concept van Polished, dus ook voor het citaat van schrijver Stanley Crouch dat dient als motto voor de voorstelling.
De Japanse Mami Izumi studeerde aan de Salzburg Experimental Academy of Dance in Oostenrijk. Nu werkt ze in Maastricht, als danseres en beginnend choreografe. Roshanak Morrowatian heeft Iraanse wortels en studeerde als danser af aan de Folkwang Dansacademie in Essen. Hun samenwerking in Polished werd ondersteund door Via Zuid en ECI cultuurfabriek Roermond.
Izumi begint in een onberispelijke witte jurk op een wit podium met wit doek eromheen. In die witte doos onder tl-licht maakt ze voorzichtige bewegingen: een opengedraaide hand, eten, wassen, een begroeting, een buiging. Dergelijke bewegingen krijgen het karakter van sociale rituelen. Dat geldt ook voor glimlachen, meedeinen op geluid, een dansje maken. Izumi koppelt de gereguleerde en regulerende bewegingen aan beleefdheidsfrasen als ja, graag, geen probleem, you first. Projecties vermenigvuldigen het individu, dat verschillende rollen speelt.
Er is natuurlijk ook een keerzijde aan die beheersing. Als de witte jurk uitgaat, komt er een rode onder tevoorschijn. Als Izumi het beleefdheidsfilter laat vallen, geeft dat ruimte voor spontane, gepassioneerde gebaren. Het maakt haar ook kwetsbaar; uiteindelijk staat ze in haar ondergoed. Izumi is een weloverwogen, zorgvuldige beweger. Polished is een langzame voorstelling voor fijnproevers.
Foto: Jonas Löllman