Ruth Bruyneel is de winnaar van De Troffel 2023. Festival Cement reikt deze stimuleringsprijs jaarlijks uit aan het beste concept van een beginnend maker. Bruyneel wint 7.500 euro om haar projectplan DEVICKY. (wax the pain away) verder uit te werken tot een voorstelling én een speelplek op Festival Cement 2024. (meer…)
Vandaag begint Festival Cement in ’s Hertogenbosch. Op het festival kun je de nieuwe generatie theatermakers, schrijvers en choreografen ontmoeten. Keuzestress? Wij kijken in ieder geval uit naar deze zes.
Muur – Floor van Leeuwen
Een groep performers rent, springt en stapt richting de achterwand van het theater, de toeschouwer ziet alleen maar ruggen. ‘Het is fascinerend hoe Van Leeuwen een zo ogenschijnlijk eenvoudig uitgangspunt heeft weten om te zetten in een performance die beklijft’, schreef Luuk Verpaalen op onze website.
Happy Hour – Lobke Leirens & Maxim Storms
Een eerdere voorstelling van Leirens & Storms, Another One, werd in 2017 geselecteerd voor de Vlaamse jonge theatermakersprijs en -tournee Circuit X. ‘In een strak getimed gesticulatiespel, in een traag-repetitieve en theatrale eenvoud, weten deze twee spelers de toeschouwers mee te trekken in hun rituele pogingen te overleven’, schreef Tuur Devens toen op Theaterkrant. In Happy Hour willen ze als ‘scheefgezakte marionetten’ het ritueel van de ondergang creëren, met symfonische kreten en disproportionele volksdansen…
Podcast – Teun Smits & Veenfabriek
Teun Smits werd in 2018 genomineerd voor de BNG Theaterprijs met de voorstelling Zoetstof, die hij maakte met collectief De vlieg en die op onze site omschreven werd als ‘prachtige tragikomedie’. Podcast gaat over twee jongens die vanaf hun eerste ontmoeting samen een podcast maken, die net als hun relatie steeds serieuzer wordt.
#3 RELAY – playField
De laatste voorstelling van de Big Data Trilogie van playField werpt zowel een blik op de toekomst, als op het verleden. Zo wordt er gekeken naar de eerste primitieve computer, maar ook vragen gesteld over onze omgang met voortdurende vernieuwingen. Over de opvoering op Winternights Festival schreef Fransien van der Putt: ‘de opbouw van het aan en uit van diverse media en formaten van presentatie, de verschillende en soms conflicterende kijkhoudingen en toeschouwinstellingen die werden opgeroepen, in combinatie met de vraag naar een toekomstig ik, was opnieuw uitermate helder.’
Lullaby – Piet van Dycke & Annemijn Rijk
Piet van Dycke stond in 2017 ook op Festival Cement samen met Kelly Vanneste met It’s all about the third nipple. Ook won hij in 2017 met zijn collectief dOFt de Leuvense Cultuurprijs voor beloftevol talent. Dit jaar danst hij samen met Annemijn Rijk een ‘acrobatisch wiegelied’ dat richt zich op de millenial-problematiek.
Plasticville – Bram van Helden & Thijn Kolk
Bram van Helden heeft een theaterachtergrond, maar maakt vaak werk op het snijvlak van beeldende kunst en theater. Voor deze tuin met plastic organismes werkt hij samen met ontwerper Thijn Kolk. Je kunt door de tuin heen lopen of er een tijdje in vertoeven. In 2018 was Bram van Helden genomineerd voor De Troffel, de stimuleringsprijs van Festival Cement.
Foto Happy Hour – Lobke Leirens & Maxim Storms: Leontien Allemeersch