Na een inleidend videopraatje van Erwin van Lambaart, voorzitter van de Stichting Musical Awards, waarin hij stelde dat het in de musicalwereld na de coronapandemie bijna niet meer over concurrentie gaat, werden alle genomineerden en bijbehorende producenten op de boardwalk van het Amsterdamse Grand Café Lido strak naast elkaar gezet, met de rug naar het water. Het geratel van de tientallen camera’s deed in deze setting bijna een beetje luguber aan.
Maar gelukkig, iedereen bleef lachen en ‘20 jaar Musical Awards – The Greatest Show’, zoals AVROTROS het uitreikingsfeestje heeft gedoopt, kan gewoon op 28 april op NPO 1 worden uitgezonden. Producent Hans Cornelissen, die zich met de inhoud van het gala heeft bemoeid is blij dat Ahoy die avond in het geheel gevuld zal worden met mensen uit het vak, van voor en achter de schermen. Dus ook met de kleedsters, technici en mensen van het kantoor. ‘Je hebt wat extra publiciteit door de nominaties, maar een paar dagen na de prijsuitreiking lult niemand er meer over. Natuurlijk zijn we allemaal ambitieus, maar er spelen nu andere belangen door de crisis, die voor de theaterwereld echt nog niet ten einde is. We willen die avond een breed musicalbeeld tonen zonder nadruk op grote producenten. Er komt een Sondheim-blok, een stuk over Nederlandse musicals en een terugblik op de mooiste producties uit de musicalgeschiedenis. Eenheid is op dit moment echt belangrijker dan concurrentie, en we kijken allemaal ook naar de overheid.’
Hij wordt in die opvatting bijgestaan door Tom de Ket, de grote creatieve man achter 14 de Musical, de productie over Johan Cruijff, die tien awards in de wacht heeft gesleept, onder meer in de categorieën Beste Grote Musical, Beste Nederlandse Oorspronkelijke Musical, Beste Script en Dialogen en zowel Beste Mannelijke als Vrouwelijke Hoofdrol in een grote musical. De Ket: ‘We mikten natuurlijk op 14 awards, maar dit is al heel wat. Het is twee jaar zo ingewikkeld geweest. Dan weer gedeeltelijk open en dan weer dicht. Het publieksvertrouwen is daardoor verdwenen. Dat moet weer rustig worden opgebouwd, maar daar moet de overheid ons wel bij helpen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard – daar kunnen we wel een Cruijffiaanse verhaspeling van maken. De compensatiemaatregelen worden nu afgebouwd. Dat is het meest onverstandige wat je kunt doen, want dan gaat de hele cultuursector eraan. Ik geef je op een briefje dat er dan binnen een half jaar allerlei producties omvallen.’
Dit jaar is Beste Nederlandse Oorspronkelijke Musical aan het Award-lijstje toegevoegd. Het blijft toch nog wel wat behelpen in die categorie. De Ket: ‘Het is een ontkenning van het schrijf- en componeertalent dat in Nederland rondloopt. Het is toch heel veel franchise en op safe spelen.’
Als een van de persfotografen per ongeluk zijn camera wat laag houdt, vraagt Tom de Ket of hij soms een dickpic aan het maken is. De activiteiten van Marc Overmars hebben natuurlijk ook een plekje gekregen in een Cruijffiaanse terzijde in 14 de Musical, die zich heel goed leent om opgefrist te worden door de actualiteit.
De cultkraker Rocky Horror Show van De Graaf & Cornelissen (met maar liefst 11 nominaties) is een grote verzameling grensoverschrijdend seksueel gedrag. Cornelissen: ‘We zitten op dit moment in een periode van enorme vertrutting. Het is wel grappig om te zien dat mensen dit soort gedrag wel heel leuk vinden op het toneel, maar in het gewone leven niet. Het is een boosaardig sprookje, een feest.’
De hoofdrol in 14 de Musical wordt meesterlijk gespeeld door Tobias Nierop, die daarvoor zijn eerste nominatie heeft gekregen. Nierop: ‘Cruijff zou zeggen: Win hem eerst maar drie keer, dan kunnen we praten.’ Nierop is een protegé van Tom de Ket, die in de acteur een nieuwe Pierre Bokma ziet.
Nierop is blij met de manier van werken van De Ket: ‘De waardering voor 14 de Musical is het gevolg van zijn aanpak. Hij werkt heel veel samen met dezelfde mensen, hij investeert in zijn artistieke relaties, met wie hij dezelfde taal spreekt, en dat valt in het repetitieproces heel mooi samen. Dat zaaien betaalt zich nu uit.’
De musical Come From Away over de opvang van gestrande reizigers in een klein Canadees stadje op de dag dat de Twin Towers in New York werden bestookt, kreeg drie nominaties in de categorie Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een kleine musical. Nu lijkt de definitie van het begrip hoofdrol toch op één persoon te slaan, maar Rosalie de Jong, die samen met Marleen van der Loo en Willemijn Verkaik naar de hoofdprijs dingt, kan het goed verklaren. ‘Come From Away is een ensemblestuk, en iedereen krijgt wel even het volle licht en een solo, dus heeft eigenlijk iedereen de hoofdrol.’
Het stuk heeft door de komst van Oekraïense vluchtelingen naar Nederland en de opvang bij particulieren thuis een extra lading gekregen. De opvang van de reizigers in Canada duurde uiteindelijk vijf dagen. Zou de musical er niet geheel anders, veel grimmiger, veel pessimistischer hebben uitgezien, als de gestrande reizigers vijf weken of vijf maanden zouden zijn gebleven? Rosalie de Jong: ‘Wij zijn toevallig vorige week verhuisd en hebben nu meer ruimte en wij overwegen serieus om gevluchte Oekraïners in huis te nemen. Natuurlijk krijg je na een tijd irritaties als iemand geen nieuwe wc rol ophangt, en je zult niet zo snel meer naakt door het huis lopen. Maar als je deze mensen voor langere tijd veiligheid kan bieden, dan moet je dat gewoon doen, zonder er iets voor terug te willen hebben. Come From Away kan mensen misschien wel op dat goede spoor zetten. Het is mooi als een musical zoiets kan bereiken.’
20 jaar Musical Awards – The Greatest Show wordt op 28 april op NPO 1 uitgezonden.
Foto: 14 de Musical, Ben van Duin.