Alexandra Broeder (41) studeerde in 2003 af als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht. Vanaf 2007 begon Broeder met het maken van – inmiddels gelauwerde – voorstellingen waarin uitsluitend kinderen meespelen, stukken waarin (machts)verhoudingen tussen kinderen en volwassenen een terugkerend thema zijn. In 2017 ging ze in samenwerking met Frascati een verbinding aan met De Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam. Recent werd haar subsidieaanvraag om dit werk met de psychiatrie voort te kunnen zetten door het FPK gehonoreerd. (meer…)
Theatermaker Alexandra Broeder en choreograaf Guilherme Miotto (Corpo Máquina) krijgen dit jaar de Gieskes-Strijbis Podiumprijs. Deze prijs is met een prijzengeld van 60.000 euro per winnaar de grootste podiumprijs van Nederland. De prijs werd vanavond voor de derde keer uitgereikt aan ‘makers die bijdragen aan de kwaliteit en de diversiteit van de Nederlandse podiumkunsten’.
(meer…)
De Erik Vos Prijs 2018 is toegekend aan Suze Milius. Zij kreeg de prijs voor aanstormende regisseurs uit handen van Erik Vos in de Stadsschouwburg Amsterdam, na afloop van een interview met Vos, ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de regieopleiding – waarvan Vos de eerste student was. (meer…)
In Den Haag heeft Floris van Delft vanmiddag de Erik Vos Prijs 2016 overhandigd gekregen. Hij kreeg de prijs uit handen van Erik Vos na afloop van de voorstelling Het verhaal van Hester in Theater aan het Spui. Van Delft krijgt de prijs voor ‘een makerschap dat zich niet zoveel gelegen laat liggen aan de […]
Met de monoloog Mona slaat theatermaker Alexandra Broeder een andere richting in. Ze ontleende het personage aan de bestsellerroman Kom hier dat ik u kus van Griet Op de Beeck. Representeerden de kinderen met wie Broeder werkte eerder conceptuele mechanismes, in Mona mag het publiek kijken naar wat het ziet: een kind.