NDT-choreograaf Medhi Walerski trekt zich terug uit het programma Femmes, een triple bill rondom ‘de vrouw’, die hij aankomend seizoen samen met choreografen Douglas Lee en Marwik Schmitt bij Les Grands Ballets Canadiens (Montreal) zou maken. De commotie die ontstond na de aankondiging van het programma deed hem daartoe besluiten.

De kritiek richtte zich vooral op het feit dat het gezelschap voor dit eerbetoon aan vrouwen uitsluitend mannelijke choreografen heeft geëngageerd. Bovendien wordt de marketingbenadering, waarbij vrouwen als symbool worden neergezet, gehekeld. ‘Three distinguished voices of contemporary European ballet explore one of our culture’s most generous symbols: woman’, luidde de promotietekst.

Danser en choreograaf Kathleen Rea zei vervolgens in een radio-uitzending geen ‘symbool’ te zijn. ‘Ik ben een echt persoon met verhalen om te vertellen, en ik heb mijn eigen stem.’ Ze startte een petitie om ook een vrouwelijke choreograaf aan het programma te verbinden en de marketingbenadering aan te passen. Die kreeg in twee dagen tijd ruim 2600 handtekeningen.

Op Facebook benadrukt Walerski afgelopen dinsdag dat vrouwelijke dansers en choreografen een van de sterkste pijlers van zijn werk zijn. ‘Als kunstenaar ben ik gesteund en opgeleid door krachtige vrouwelijke leraren en mentoren. Tijdens mijn danscarrière werkte ik met veel vrouwelijke choreografen en koesterde een unieke relatie met elk van hen. Ik kreeg mijn eerste internationale choreografische commissie aangeboden door een vrouwelijke artistiek directeur die toevallig ook een Canadese choreograaf is.’

Walerski verklaart sterk achter een meer zichtbare aanwezigheid van vrouwelijke choreografen te staan. ‘Ik sta voor een meer inclusieve deelname van vrouwelijke artiesten in de danswereld. Ik ben het eens met het gevoel dat het tijd is om de alomtegenwoordige genderongelijkheid te bevragen en terug te draaien.’

Het gezelschap heeft na de ontstane commotie bovendien besloten de naam van het programma te wijzigen in Parlami d’Amore. De voorstelling staat voor mei 2019 gepland.

Publiciteisbeeld Parlami d’Amore (voorheen Femmes), foto: Sasha Onyshchenko


In Nederland kennen we Medhi Walerski (1979, Frankrijk) sinds hij in 2001 bij het Nederlands Dans Theater kwam. Hij bleef ruim een decennium als danser aan het gezelschap verbonden – eerst bij NDT2 en sinds 2003 bij NDT1. In 2008 maakte hij zijn debuut als choreograaf met de voorstelling Mammatus bij NDT2. In 2013 ontving hij bovendien de Zwaan voor ‘meest indrukwekkendste dansprestatie’ voor zijn rol in School of Thought (León & Lightfoot). Zijn meest recente werk bij NDT is Soon (2017).