Met Theater Artemis en de positie die het jeugdtheater inneemt in het veld, valt er nog best wat te bevechten. Jetse Batelaan staat inmiddels een decennium lang aan het roer van het Bossche gezelschap, iets waar hij met regelmaat nog heel blij van wordt. Maar: ‘Ik kan wel zorgen hebben over de ruimte die er straks in het onderwijs nog is voor vrijdenken.’ (meer…)
Gisteren organiseerde het Ensemble Nieuwe Theaterwerkers een demonstratie in Den Haag. Op dezelfde dag dat theaters als kapsalon openden, wilden de jonge makers laten horen ‘dat zij er klaar mee zijn om het braafste jongetje van de klas te zijn’. Theatermaker Joeri Heegstra las onderstaand statement voor: (meer…)
Voor Theaterkrant schrijven meer dan dertig recensenten. In een serie interviews stellen we ze voor aan onze lezers. Vandaag: Margriet Prinssen die al sinds 1989 over theater, dans en opera schrijft. ‘Ik blijf een ontzettende drive en nieuwsgierigheid hebben naar wat mensen maken. Dat is absoluut gebleven en helemaal niet veranderd.’ (meer…)
Na veertig jaar jeugdtheater nam Liesbeth Coltof afscheid als artistiek leider van De Toneelmakerij. Drie jonge (jeugd)theatermakers ondervragen haar over moed, twijfel en de nieuwe noodzaak van feminisme. ‘Ik was gewoon een loser omdat ik jeugdtheater wilde maken.’ (meer…)
Ze komt uit het hoge noorden, zat op een school met zeven kinderen en heeft iets met dieren. In haar eerste avondvullende programma Ik blijf verdomme hier! presenteert Dian Liesker (1974) zichzelf als een nuchter, uit de klei getrokken meisje. Met zwiepende paardenstaart stampt ze op blauwe kaplaarzen over het toneel. Af en toe grijpt […]