Bestaat er zoiets als een Europese identiteit? Nee, natuurlijk niet. Je gaat al genadeloos de mist in als je zoiets als ‘de Nederlandse identiteit’ probeert te definiëren. Pogingen daartoe zie je vooral bij rechtse, nationalistische politici die op basis van een dubieuze geschiedenisopvatting trachten aan te tonen dat bepaalde mensen hier niet thuishoren. (meer…)
De Europe Theatre Prize wordt dit jaar gewonnen door de Zweedse choreograaf en regisseur Mats Ek. Ek werd vooral bekend werd door het introduceren van moderne-dansidioom in 19e-eeuwse balletten. De prijs, dit dit jaar voor de vijftiende keer wordt uitgereikt, wordt gezien als de meest prestigieuze van Europa.
Ek (1945), zoon van een bekende acteur en van choreografe Birgit Cullberg, oprichster van het Cullberg ballet in Stockholm. In 1985 nam hij het bewind over de groep over van zijn moeder. Geïnspireerd door Martha Graham, Pina Bausch en Kurt Joos maakte hij nieuwe versies van klassieke balletten als Giselle (1982), The Swan Lake (1987), Carmen (1992) and Sleeping Beauty (1996), die cultstatus kregen en ook in Nederland te zien waren. Eerdere winnaars waren Heiner Müller, Pina Bausch en Harold Pinter.
Tegelijk met de Europe Theatre Prize werden ook de winnaars van de Europe Prize Theatrical Realities (EPTR) voor artistieke innovatie bekend gemaakt. De winnaars dit jaar zijn de Hongaarse regisseur Viktor Bodó, de Duitse regisseur Andreas Kriegenburg, de Spaanse toneelschrijver Juan Mayorga, het National Theatre of Scotland en de Franse regisseur en schrijver Joël Pommerat.
De prijzen worden uitgereikt tijdens een festival in Craiova (Roemenië) op 26 april.
foto: Hans Gerritsen