De Groningse Mohamed Yusuf Boss wint dit jaar de BNG Bank Dansprijs 2022 met zijn voorstelling Líx. Bernd Benjamins, wethouder cultuur en financiën van Groningen, reikte de prijs voor opvallend choreografietalent maandag uit in de Stadsschouwburg Groningen. De winnaar mag zijn voorstelling komend najaar in veertien theaters presenteren, in het programma DansClick 24. (meer…)
Danser en choreograaf Jens van Daele is zondag onverwacht overleden, aan de gevolgen van een bloeding in de slokdarm. Hij koppelde in zijn werk zuivere dans aan een extreme theatertaal.
Jens van Daele (1972) werd geboren in België en volgde een opleiding tot klassiek danser aan het Stedelijk Instituut voor Ballet te Antwerpen. Daarna danste hij onder meer bij het Ballet Royal de Wallonie, Introdans, het Canadese O Vertigo Dance, Conny Janssen Danst, Rogie & Company en Club Guy & Roni.
Voor zijn rol in Spring van Rogie & Company werd hij in 2004 tijdens de Nederlandse Dansdagen onderscheiden met een Zwaan, de meest prestigieuze prijs op dansgebied. ‘Hij beweegt krachtig en vol passie zonder een teveel aan mimiek’, schreef de jury. Zijn vertolking van het hoofdpersonage was ‘sterk, gevoelig, persoonlijk en neemt de kijker mee in zijn onvoorspelbare wereld. Als een wild dier raast hij door de ruimte en trekt hij alle ogen naar zich toe.’
In 1999 begon Van Deale met het maken van eigen choreografieën. Via Lantaren-Venster en Dansateliers Rotterdam vond hij onderdak bij productiehuis Generale Oost te Arnhem. Van Daele hield van de eigenheid en rauwheid van de natuur. Voor zijn geliefde Oerol Festival op Terschelling maakte hij meerdere dansvoorstellingen op locatie.
Zijn voorstellingen waren nooit ‘puur dans’, maar een gesammtkunstwerk waarin disciplines als kunst, video, poëzie en muziek een grote rol speelden. Op de website van De Nieuwe Oost omschreef Van Daele zelf zijn werk als ‘krachtig, ongepolijst en poëtisch’. ‘Mijn startpunt is nooit abstract. Voor zomaar een mooi ballet moet je niet bij mij zijn. Ik werk steeds vanuit een emotie, een verhaal of een thema dat me boeit. Vanuit mijn onderbuik ga ik aan de slag met mijn instincten, intuïtie, associaties… om die tenslotte te abstraheren naar een danstaal die technisch veeleisend en krachtig is.’
De laatste jaren maakte hij zijn voorstellingen onder de naam Jens van Daele | Burning Bridges. Onder het motto ‘verhalen over sterke vrouwen in straffe tijden’ richtte hij zich op een cyclus waarin de Russische NachtHexen (een groep vrouwelijke verzetsheldinnen in de Tweede Wereldoorlog) centraal staan.
Deze week zouden fragmenten van deel IV, BATTRE, te zien zijn in Korzo in Den Haag en de Groene Engel in Oss. Hans Smit beschreef in een recensie uit 2012 hoe danseressen Patricia van Deutekom (tevens Van Daeles partner) en Denise Klevering in de voorstelling elkaar stevig te lijf gingen. ‘Van Daele is als choreograaf geen man van lichtvoetigheid en pure schoonheid. Krachtig en ongepolijst is zijn idioom. Achterover leunen in je stoel is er bij hem niet bij.’
Jens van Daele is 48 jaar oud geworden.
Foto: David Jagersma