Allereerst een geïnspireerd en theaterrijk 2020 gewenst! Mogen alle subsidiewensen vervuld worden. Want reken er maar op dat er het komende jaar véél zal worden gepraat en geschreven over de cultuurnota 2021-2024, waarvoor de subsidies de komende maanden verdeeld gaan worden. Komen er nog opmerkelijke verschuivingen in de Basisinfrastructuur? Wat worden de ‘ontwikkelinstellingen’ voor de podiumkunsten? En wordt die 8,6 miljoen euro die zo ondoordacht bij het Fonds Podiumkunsten is weggehaald nog gerepareerd? Het wordt nog een hoop gepuzzel in Den Haag om tot een consistent theaterveld te komen.
2020 gaat een heet jaar worden, ook in België waar de cultuurbezuinigingen van de Vlaamse regering dit jaar zijn ingegaan. Uit Vlaanderen waaide de actie #ditisonspubliek over, waarbij na afloop van voorstellingen de toeschouwers op het toneel worden uitgenodigd voor een gezamenlijke foto die wordt gedeeld op sociale media. Een eenvoudige en aansprekende actie die het theaterveld een paar maanden zou moeten volhouden om duidelijk te maken dat de kenmerkende veelkleurigheid van het Nederlandse theater ook wel degelijk wordt gedragen door het publiek – en die daarmee een belangrijk puzzelstuk vormt voor de lobby die het veld de komende tijd stevig moet blijven voeren. We verzamelden een serie van deze foto’s in het hart van dit blad en de mooiste zetten we op de cover.
Verder in dit nummer tekenen Marijn Lems en Joke Beeckmans een pijnlijk beeld van de ontwikkelingen bij jeugdtheatergroep Kwatta. Voor de zomer stapte het voltallige kantoorpersoneel van de groep op, naar nu blijkt de heftigste uitbarsting in een patroon rondom artistiek leider Josee Hussaarts dat al jaren speelt.
Daarnaast interviewden we dansvernieuwer Connor Schumacher en regietalent Charli Chung en schreef Barbara Van Lindt een prachtige analyse van de voorstelling Dark Numbers, die Tea Tupajić met Dutchbat veteranen maakte over de genocide bij Srebrenica – waarbij ze de problematische kanten van die voorstelling niet uit de weg gaat. Henri Drost zocht vier makers op die onlangs een voorstelling maakten over zelfdoding onder jongeren en sprak over de dilemma’s die dat thema met zich meebrengt.
Vrolijker is het onderzoek van theaterconsultant Huub Huikeshoven. In het dagelijks leven helpt hij schouwburgen en gemeenten om betere theaterzalen te bouwen, maar nu ging hij op zoek naar wat artiesten uit verschillende disciplines nu eigenlijk zélf een goede zaal vinden.
Hoeveel onzekerheid over geldstromen er ook is, sommige initiatieven zijn goed als zeker van hun zaak: zo komt er na acht jaar eindelijk weer ondersteuning van het theatergeheugen, onder meer door een subsidie voor het behouden van de oude collectie van het Theater Instituut Nederland (TIN). Hans van Keulen is de huidige conservator van de collectie – hij werkte eerst voor het TIN en nu voor de Universiteit van Amsterdam – en schreef een handzame geschiedenis van het verzamelen van theatermateriaal in Nederland.
Ten slotte hebben we voor wie niet hoeft te puzzelen aan de subsidieaanvraag maar toch wat hersengymnastiek kan gebruiken een heus Nieuwjaars Theatercryptogram – Sander Janssens maakte een briljant jaaroverzicht in puzzelvorm, waarmee ook nog een mooie prijs te winnen is.