Sinds de dood van haar ouders woont Victoria (Kim van Zeben) bij haar tante. Op de zolderkamer heeft ze alle ruimte voor proefjes en experimenten: ze is namelijk uitvinder, in navolging van haar vader, die wetenschapper was. (meer…)
De tenten van camping De Bosnimf, ergens in Frankrijk, staan scheef in het toneelbeeld en later in de voorstelling gaan ze zweven. Dat oogt arcadisch, maar de voorstelling Single Camping is dat beslist niet. De camping is veel eerder een kamp onder het strenge regime van een coach waar de gasten gedrild worden hun ‘single zijn’, hun ‘alleen zijn’, te koesteren. Elk lichamelijk contact is uit den boze, al hunkert het lijf in de zomernacht nog zo. Deze happy singles zingen hun geforceerde positivisme uit in het lijflied ‘Mijhels jezelf’, dat kun je alleen, daar heb je niemand voor nodig.
De muzikale komedie Single Camping trekt volle zalen, dat is niet vreemd als je bedenkt dat van De Luizenmoeder bekende acteurs Ilse Warringa en Rop Verheijen meedoen, en mede het stuk bedachten. Marije Gubbels tekent voor tekst en regie. Ilse Warringa vertolkt in Single Camping, zeker in de eerste helft, een sterke rol als single-coach Christel, de in leven en liefde teleurgestelde vrouw die geforceerd en met stijf opeen geklemde kaken haar ongeluk positief weet te focussen. Stel je open voor je ‘single moment’ luidt haar mantra. Haar ex-man Johan (Verheijen) heeft zich tot vrouw laten verbouwen maar besluit toch weer man of in elk geval gender-neutraal te zijn, of wat dan ook. Zijn nieuwe naam is Johannie en uiteindelijk is het Joha. Verheijen loopt rond in kakikleurige rok.
De voorstelling is bedoeld en beoordeeld als een scherpe satire op het therapiewezen, wat in principe klopt. De entree van Tjitske Reindinga als de gekwelde conceptuele kunstenares Franceska is grandioos. Gehuld in een dramatisch zwart gewaad neemt ze wilde performances van zichzelf op met een selfie. Ondertussen verwaarloost ze haar dochter Nora, die zichzelf Nox noemt, een schitterende dubbelrol van Elise Schaap die als Sandy een verrukkelijke Rotterdamse bimbo neerzet die leeft van de bijstand en met ‘domme’ vragen de ijdelheid van anderen doorprikt. Peter Blok als Menno is de alfaman die zijn lusten ternauwernood kan beheersen. Ontluisterend is de scène waarin hij indruk wil maken op de dertienjarige Nora door met een wc-rol in de hand over zichzelf te praten als een ‘echte outdoor-man’ en een ‘cowboy’.
Single Camping moet het hebben van de balans tussen karikatuur en satire, tussen herkenbaarheid en zelfspot. De makers zetten die lijn aanvankelijk ijzersterk in, met zwarte humor en foute opmerkingen over seks, gender en vooral voorgeprogrammeerd gedrag. Die toon is Warringa en Gubbels wel toevertrouwd, eerder werkten ze samen in het collectief Tg Bloody Mary, waarin dezelfde confronterende humor de toeschouwer tot zelfreflectie dwingt.
Extreem ontregelend is het optreden van Schaap als Sandy. Ze weet de hele perfomancekunst van Reidinga, overigens door deze getormenteerde dramaqueen perfect gespeeld, te ondermijnen. Geleidelijk maakt de satire plaats voor een geheel andere lijn. Zonder het nadrukkelijk te benoemen is het stuk een persiflage op de maakbaarheid van de mens. De Menno van Peter Blok is niet voor niets plastisch chirurg, die vakkundig uitlegt hoe je van een man een vrouw maakt en omgekeerd.
Het tweede deel is in dramaturgisch opzicht vreemd, en lijkt opeens een heel ander stuk: de spitse satire verandert in losgeslagen theaterrazernij, waarin de wraakzuchtige dochter Nox, ofwel ‘nacht’, de cruciale rol speelt. Rook, explosies, een zoektocht door het bos, aardbevingen, het kan niet op. Hier wreekt zich de mateloosheid van Gubbels, die te weinig vormbesef toont en elke wilde trouvaille een plek geeft. Wel is een erg mooi dramatisch gegeven dat de dertienjarige dochter langzaam de belangrijkste rol gaat vervullen: zij is de teleurgestelde dochter die haar vader en moeder dreigt te verliezen. Die rol is in aanzet ontroerend en had subtiel uitgespeld mogen worden, maar helaas gebeurt dat niet en eindigt Single Camping in een groteske apocalyps.
Foto: Raymond van Olphen
Wat een waanzinnig slechte voorstelling. Teleurstellend van begin tot eind. Nergens echt grappig, oubollige typetjes, goedkope ‘humor’. Waardeloos. Zonde van t geld. De verwachtingen waren duidelijk te hoog.
Samen met mijn vriendin enorm genoten van Single camping. Hilarisch van begin tot eind. Smaken verschillen… gelukkig. ;-)
Tenenkrommend. Dat zulke topacteurs zulke bagger kunnen neerzetten. Onbegrijpelijk. Zondegeld.
Gisteravond de voorstelling “Single Camping” in Hoorn (Parkschouwburg) gezien.
Knap staaltje theater. Goede cast, inventief decor, gepaste kleding en rekwisieten, zeer goed uitgelicht, netjes meerstemmig gezongen, zeer goede en afwisselende mis en scène en verrassende wendingen in het verhaal. Naast kleine tekst haperingen (Tjitske haalde verschillende namen zoals Menno en de naam van haar man door elkaar) was het jammer dat Elise in haar dubbelrol in het gedeelte na de pauze haar pruik niet op had. Het zijn kleine onvolkomenheden, die bij zo’n voorstelling feitelijk niet mogen gebeuren.
De algemene opinie over de tweede akte deel ik enigszins. Van een kluchtig blijspel ging het in één keer over naar een melodrama. Ik moest tijdens het spel schakelen maar bij vele bezoekers lukten dat niet. Derhalve kwamen zij licht teleurgesteld uit de voorstelling. Het gebodene kende geen “knallend” einde. Iets waar iedereen wel op zat te wachten. Regisseur Gubbels, die overigens een prachtig scenario heeft geschreven en ludieke regievondsten aan het geheel heeft meegegeven, had rekening houdend met deze algemene mening reeds in de try-out fase enige aanpassingen moeten verrichten.
Toneelbezoek in de schouwburgen loopt al jaren terug. Met zo’n goede cast (mede door hun tv/film-werk zijn het BN-ers) in combinatie met de hoge toegangsprijs van tussen de dertig en veertig euro moet je voorzichtig zijn met keuzes. De publieke belangstelling voor deze productie is groot te noemen. Wees dan zuinig met het succes en maak wellicht niet altijd artistieke keuzes, maar denk aan je publiek. Bos-producties moet zich dat bewust zijn.
Ondanks deze aanbevelingen heb ik als amateurtoneelspeler mij kostelijk geamuseerd. De acteerprestatie van alle vijf acteurs was van hoog niveau en deed mijn toneelhart bloeien.
Voor de komende kleine veertig voorstellingen veel succes.
Wat een flop zeg.
Totaal respectloos!
Ik ben er nog boos over, niets cabaret.
Het is maar goed dat ik mijn dochter niet bij me had.
Tijdens de pauze liepen er zelfs mensen weg.
Ik snap hen wel.
Erg veel van verwacht, helaas.
Gister 4 juli in het La Mar theater de comedy Happy Singel gezien. Wat een teleurstelling. Wij hadden verwacht een heerlijk en vrolijk theater stuk te gaan zien uitgevoerd door ras artiesten. Het was een dom en onzinnig theater misbaksel.
Dat deze acteurs zich hier voor lenen is mij volkomen onduidelijk en is een misleiding van het publiek. Weggegooid geld en dus nooit meer.
Advies aan de makers van dit wanproduct : Doe dit nooit meer!
Gisteren, 7 juli, naar Single Camping geweest. Bijna 40 euro voor een kaartje betaald, wat veel te prijzig was gezien de slechte voorstelling. Ik las in een eerdere recensie dat Tjitske de naam van haar man verwisselde, dit lijkt opzet omdat dit gisteren ook gebeurde, wellicht om de lachers op haar hand te krijgen. Flauw. Ondanks dat de typetjes best goed werden neergezet, was het verhaal zeer zwak. Ik zat met plaatsvervangende schaamte voor de acteurs te kijken, en had spijt niet in de pauze al te zijn vertrokken. Sorry, ik kan er echt niks beters van maken.
Nieuwe Le Mar in Amsterdam , zaterdag 13 July. Wat een teleurstelling. Geen Elise Schaap en dat scheelt ook al een slok op een borrel. Maar ik betwijfel of zij dit belabberde stuk een betere smoel had kunnen geven. Flauwe humor, hoop gegil ( er zit een man op de WC…)Vreselijk……
In de pauze na pauze arrangement weggelopen…en wij waren niet de enige…