Voorstellingen over de Nederlandse geschiedenis kunnen zich verheugen in grote populariteit. Zowel een miljoenenproductie als Soldaat van Oranje als het kleinere Thijl schetsen een beeld van dappere Nederlanders in moeilijke tijden. Welke opvatting van de nationale identiteit ligt daaraan ten grondslag? En wat betekent dat in een gepolariseerde samenleving? (meer…)
De angst om te vallen kent iedereen: ga aan de rand van de afgrond staan, kijk de diepte in. De leegte voor je voeten fascineert en is angstwekkend. Met dit gegeven maakt Schweigman& in samenwerking met het rietblazerskwintet Calefax de voorstelling Val. Opnieuw een fysieke uitvoering op de grens van mime en dans, evenals het onovertroffen meesterwerk Wiek (2009); en later Zweep (2011) en Spiegel (2012). (meer…)
Dit is het tweede jaar dat Theaterfestival Boulevard drie 10 minutenvoorstellingen produceerde voor door Theun Mosk ontworpen minipodia op het plein bij de Sint Jan. De podia vallen op door hun felgekleurde blokkendoosvorm (een zwarte halve bol, een roze kubus en een geel prisma) en bieden een aantrekkelijke, zij het qua audio poreuze, beslotenheid temidden van het terrasgewoel en de andere acts op het festivalplein. (meer…)
‘Laten we opnieuw beginnen.’ Zo begon Constant Meijers achttien jaar geleden zijn eerste column als hoofdredacteur van Theatermaker. Hij citeerde uit Ashes to Ashes van Pinter, dat toen gespeeld werd door Toneelgroep Amsterdam. Hij vervolgde met de repliek: ‘Ik geloof niet dat we opnieuw kunnen beginnen. We zijn lang geleden begonnen. We zijn begonnen. We kunnen niet opnieuw beginnen. We kunnen opnieuw eindigen.’ (meer…)