Eva Crutzen denkt er vaak over na: de compilatie van hoogtepunten die aan het eind van je leven in een flits aan je voorbijtrekt. Welke momenten zullen er bij haar bij zitten? Wat haar voorstelling betreft, daarvan heeft ze de belangrijkste momenten maar vast op een rijtje gezet in een anderhalf minuut durende samenvatting. Wie […]
De Maastrichtse cabaretière Eva Crutzen (1987) heeft er zin in. Begeleid door haar muzikale steun en toeverlaat Jerry Bloem gooit ze er eerst een volleerde choreografie uit om enkele seconden later – buiten adem, dat wel – haar voorstelling te beginnen. Na haar goed ontvangen debuut Bankzitten is het afwachten of ze het niveau heeft kunnen vasthouden. En daar is ze in geslaagd.
In een tijd waar je als dertiger gemakkelijk dreigt te verzuipen in sociale wenselijkheid, gooit Eva Crutzen alles in de strijd om het hoofd boven water te houden. Hoewel ze zelf nog geen dertig is, ziet ze om zich heen wel het gezeur en geploeter van haar omgeving. Vooral op feestjes is het noodzaak om je zo goed mogelijk voor te doen, en elk vermoeden van depressiviteit of levensmoeheid zoveel mogelijk af te schermen.
Goed, de thematiek is dan niet bijster origineel, maar Crutzen verpakt het fraai in een lekker en vooral vrolijk liedje. De manier waarop ze zingt en daarbij beweegt getuigt van een enorm energieke drift, alsof het geren en gehol symbool staat voor de manier waarop haar generatie leeft. Net als in haar eerdere werk maakt ze gebruik van geluidseffecten om haar boodschap kracht bij te zetten. Of het nu gaat om een kinderwens, drugs of keuzestress: het wordt nooit een zielig betoog. Dat is al een lichte verademing.
Het decor is daarbij uiterst functioneel en verandert bij elk verhaal dat Crutzen op dat moment vertelt. Of het nu gaat over haar jeugd in Simpelveld, haar belevenis in de jungle met een enthousiaste avonturier of haar geringe lengte, de zelfspot is net zo aanwezig als het engagement.
Een klein minpunt is soms de onderwerpkeuze. Het is af en toe erg veel ‘ik’ en de wereld reikt bij tijd en wijle niet verder dan haar armlengte. Haar grootste kracht schuilt vooral in haar theatrale talent en de vorm waarin ze Spiritus gegoten heeft. Met de minuut stuwt het programma naar een lichtzinnig, maar goed doordacht cabaretstuk. Dat ze goed kan zingen bewijst ze met meerdere moderne kleinkunstliedjes. Geen miezerig gedraal op een gitaar of piano, maar lekkere volle beats met heerlijk sarcastische teksten. Ook fysiek laat Crutzen zich gelden, bijvoorbeeld wanneer ze tijdens een tenniswedstrijd praat met haar vriendin, dus telkens gedwongen wordt om met de backhand te slaan.
Maar het hoogtepunt van de voorstelling is de terugkerende dialoog tussen twee hoofddeksels, waarbij zelfreflectie in de clou verscholen ligt. Knap om dat in zo’n hoog tempo vol te houden. En passant raakt ze bovendien nog even van de regen in de drup: tijdens een telefonisch spreekuur gaat een lichte hoofdpijn van kwaad tot erger en is het leed niet meer te overzien. Goed uitgewerkt, zonder artistieke pretenties.
Dat maakt Crutzen sympathiek: er zit geen vals sentiment bij. Ze is en blijft zichzelf op het podium, oogt losjes en meestal hou je het dan als cabaretier het langste vol. Laten we hopen dat het voor Crutzen ook geldt.
Foto: Jonas Briels
Ik had deze show al een keer gezien en wilde graag op herhaling om het nog eens goed tot me door te laten dringen. Vrijdag in Barendrecht genoten van deze geweldige show. Wat een talent! Snel schakelend flitste ze door het programma. Je verveelt je geen moment. Een echte aanrader!
Zo direct na twee fantastische voorstellingen in De Kring, Front3Man op dinsdag en Wereldband met Slapstick op woensdag, vreesde ik dat Eva Crutzen donderdag met haar solo ‘Spiritus’ tegen zou vallen. De juichende recensies, onder meer in De Theaterkrant, stemden me echter toch optimistisch. Ten onrechte, moest ik na zes kwartier spel in de kleine zaal van De Kring tot mijn spijt constateren. Hoogdravende reacties zijn nogal eens in strijd met de realiteit en daar vormde deze productie van Eva Crutzen geen uitzondering op.
De start was nog wel bemoedigend. Samen met haar vaste pianist Jerry Bloem bracht ze een sterke choreografie ten uitvoer in de volle spotlights en het aansluitende openingspraatje was ook redelijk verfrissend. De rest van het programma was duidelijk op de ‘tekentafel’ ontstaan en oogde daardoor nogal gekunsteld. Het gezeur van dertigers die er met hun klaagzang over de maatschappelijke richting die ze op dienen te gaan zelfs in slagen een televisiereeks te scoren kennen we zo langzamerhand wel. Met die ‘thematiek’ was de rest van het programma gevuld, en dan komt keihard aan het licht dat Eva Crutzen te weinig te bieden heeft om een avondvullende voorstelling te boeien