‘Tijd is een gemene bitch’, constateren de personages in de montagevoorstelling Sloopkogel: vroeger was het vanaf je veertigste een kwestie van afschminken, tegenwoordig mag je er dan rustig nog eens veertig jaar bovenop tellen. (meer…)
Dat de voorstelling de titel Schijn heeft is snel vergeten wanneer Fahd Larhzaoui zich voorstelt en de zaal op de hoogte brengt van zijn geboorteplaats, onderwijscarrière, burgerlijke staat en het gezin waar hij uit komt. Zijn introductie besluit hij met: ‘Heeft u nog vragen?’ En die heeft het aimabele publiek wel.
Ook nadat het zaallicht is uitgegaan zal Larhzaoui zich in de loop van de voorstelling nog enkele keren tot een toeschouwer richten met vragen als ‘Wat doet u als uw kind met een bedrukt gezicht thuis komt?’ of ‘Bent u gelukkig?’ Door het publiek er zo nadrukkelijk bij te betrekken krijgt de voorstelling het karakter van een vertrouwelijk gesprek. Dat schept de sfeer waarin zijn persoonlijke verhaal over zijn opvoeding, de verhouding tot zijn Marokkaanse familie en zijn coming-out tot zijn recht komt. Jarenlang probeerde hij om zijn homoseksualiteit te verbergen om niet in conflict te komen met zijn familieleden. Tot hij het niet langer volhield om zichzelf te ontkennen.
Maar Schijn is meer dan het onopgesmukte, oprechte relaas van zijn jeugd en zijn coming-out. Het is ook als toneelvoorstelling geslaagd. Zo speelt Larhzaoui in Schijn met het beeld dat hij aanvankelijk van zichzelf geeft. De schijn die hij voor zijn omgeving lange tijd moest ophouden laat hij in de voorstelling niet meteen helemaal los. De toeschouwer komt uiteindelijk tot de ontdekking dat ook hij zijn eerste indruk moet herzien.
Larhzaoui’s geschiedenis zou makkelijk zwaar op de hand kunnen worden, een aanklacht tegen onbegrip of tegen de beperkte ruimte die mensen in de Marokkaanse gemeenschap hebben om zich individueel te ontplooien. Maar mede dankzij de tekst die Don Duyns voor hem schreef en de energieke enscenering van Floris van Delft maakt hij er met de nodige flair en humor een aantrekkelijke voorstelling van.
Ik ga donderdag met mijn kleinzoon van 12 naar deze voorstelling.
Mijn kleinzoon is half Marokkaans en ik hoop dat deze voorstelling voor hem een eye opener zal zijn, want in zijn Marokkaanse familie rust er helaas nog een groot taboe op homo seksuele mannen en vrouwen.
gisteren middag voorstelling gezien in Bellevue.
waar blijven de omroepen om dit stuk op nat.tv te vertonen.
hoofdrolspeler is ontroerend.10 sterren
Wauw wat n voorstelling… Zo puur, je lacht met Fahd mee, maar je voelt zijn worsteling / pijn….. Iedereen heeft n stukje Fahd in zich… Iedereen heeft weleens Schijn…..
Net gezien op Curacao. Prachtig acteertalent. Zijn worsteling met uit de kast komen werd heel goed vertolkt. Maar een jonge man als Fahd had beter moeten weten, eerder uit de kast moeten komen en niet met een nietsvermoedende jonge vrouw uit Marokko moeten trouwen. Hij heeft in het verhaal slechts aan zichzelf gedacht en niet aan de pijn die hij een jonge vrouw uit een zeer conservatieve omgeving aandeed. Zij heeft twee jaar in Marokko als getrouwde vrouw op hem gewacht. Ik heb nergens in het verhaal kunnen ontdekken of hij dat ook had gedaan in Nederland. Had hij ook op haar gewacht? Immers, hij ging haar niet met veel plezier opalen. Ik heb ook niet kunnen ontdekken dat hij het erg vond wat hij de jonge vrouw en haar familie had aangedaan door niet de durf te hebben gehad eerder uit de kasr te komen. Wat moet de worsteling en pijn van zijn ex-vrouw en haar ouders niet zijn geweest ? Hij kan zijn verhaal vertellen, hij woont in Nederland, maar kan zij dat ook? Wat zou haar verhaal zijn geweest als zij dit ook aan het grote publiek kon vertellen? Zij werd op de bus gezet en vertrok of moest vertrekken. Hoe ziet haar leven er nu uit? Is zij gelukkig? Denkt zij nog steeds aan de vernederingen die zij onderging als vrouw en die Fahd verteld aan het publiek? Over hun huwelijksnacht en over het sexy kleden? Antwoorden op deze vragen zouden het verhaal voor mij completer hebben gemaakt.
Daar gebeurde iets magisch vanavond in Theater aan de Slinger in Houten: wat een mooie voorstelling, altijd gaat de zaal staan tijdens het applaus, dus hoe geef je dan nog een echte staande ovatie? Nou, door hard te blijven klappen en te blijven staan en door na het lange applaus weer te gaan zitten zonder dat er iemand de zaal uit ging!
Naast het zeer indrukwekkende onderwerp speelde hij echt fantastisch!