Theater- en filmproducent Scott Rudin werd gevierd om zijn successen met onder andere Hello Dolly en The Book of Mormon, maar stond in de entertainmentwereld ook bekend om het terroriseren van zijn medewerkers. Na een aantal onthullende artikelen over machtsmisbruik, trekt Rudin zich terug uit zijn Broadway shows. (meer…)
De musicals In de ban van Broadway en Ciske de Rat hebben de meeste prijzen gewonnen bij het Musical Awards Gala 2017. In het Beatrix Theater in Utrecht ontvingen ze respectievelijk vier en drie awards. De publieksprijs voor beste musical ging naar The Bodyguard. Voor haar rol in In de ban van Broadway kreeg Loes Luca […]
Loes Luca keert weer terug in de DeLaMar zomerproductie In de ban van Broadway. Vanaf eind augustus zal zij in een reeks extra voorstellingen opnieuw de hoofdrol van diva Margo Miller spelen. Luca (62) moest haar rol wegens ziekte een week na de première opgeven. Ellen Pieters nam de rol over. Na een operatie aan een […]
Ellen Pieters neemt vanaf 15 juni de rol van Loes Luca over in de DeLaMar zomermusical In de ban van Broadway. Wegens ziekte en het benodigde herstel moet Luca haar rol op doktersadvies neerleggen. Pieters speelde hoofdrollen in musical als Wat zien ik?, Op hoop van zegen, De zangeres zonder naam en Hij gelooft in mij, in de familievoorstelling De zere neus […]
De voorstelling Hyperish van ISH staat volgend jaar drie weken op Broadway. De show speelt in april 2014 in het New Victory Theatre in New York, waar het multidisciplinaire dansgezelschap ook in 2006 te zien was met de voorstelling 4-ISH. Artistiek leider Marco Gerris: ‘Spelen op Broadway is denk ik de droom van iedere choreograaf […]
Wij hebben de voorstelling opgevat als een persiflage op de perfectie van de Van den Ende producties. Niet perfecte zang, decors die over elkaar heen hangen, de vierde wand die doorbroken wordt, de verwijzingen naar toen nog niet beroemde beroemdheden, de bordkartonnen piano, de auto’s die overduidelijk met de benen worden voortbewogen, de honden die door acteurs worden bediend, de grap over de regie-aanwijzingen van die grote regisseur (dat zal toch wel Van den Ende zelf zijn), alles is op te vatten als een persiflage op de gebruikelijke kwaliteitsnormen. Een erg geslaagde en ontspannende persiflage, en in dat opzicht ook weer een resultaat van hoog niveau.
De voorstellng was amusant. Goed gespeeld, ambachtelijk vakwerk. Goede visuals, geslaagde slapstick en een leuke gag op het toneelvak, met daarin verpakt de nodige grappige effecten. Waar voor je geld. Het was een leuke avond maar het script deed mij aanvankelijk de tenen wel erg krommen. Dat de regisseur een film als All about Eve, een melodramatische draak uit het verleden omgezet heeft tot een farce dat leek me een interessant gegeven. Er zaten zeker een paar juweeltjes in het stuk. Maar de cliché’s waren aan het begin echt heel ergerlijk. Zo’n toneelscene met een zuidelijke staten sfeer, een spiegelbeeld van een Gone with the wind drakig verhaal, was niet leuk, maar vooral effect-bejag. Wat een vervelende stereotype die dikke man die bijna gekleed als de Afro-amerikaanse Hatty McDaniels. Wie weet wat zij heeft meegemaakt als Afro-amerikaanse acteur maakt geen parodie waarin ze als stereotype optreedt. En dan de teksten. Cliche-matig, en dat is toch niet leuk of ontroerend? En waarom kiezen voor de achtergrond van Hollywood en Broadway? Het Gooi levert ook zulke verhalen op. Juist als de voorstelling over menselijke emoties ging werd het boeiend. En ontroerend, met op eenzame hoogte was Bianca Krijgsman. Zij was de toneelster. De vervangster van Loes Luca was sympathiek, en dat zij niet ontsnapte aan de tekst, volgespoten met bloemrijke cliche’s was de verdienste van de regisseur. Já veel valse romantiek gezien en commentaren op de vergankelijke roem van het toneelvak, maar weinig mededogen en nauwelijks intellect in het verhaal en daarin faalde de regisseur. En dan: geweldige, echt geweldige scenografie. Wanneer decors en props voor applaus en kachslavo’s zorgen moet je je als regisseur afvragen of de effecten niet teveel de boventoon zijn gaan voeren.
Onlangs moest ik spontaan lachen, omdat de situatie me deed denken aan een scene uit deze hilarische voorstelling.