Karlijn Hamer legt in Collaps vooral evidente parallellen tussen onbegrijpelijke klanken en Cassandra’s lot**
Bij binnenkomst zijn ze al bezig. Een zelfbewuste donkerharige vrouw in het zwart bindt touwen om een blonde jonge vrouw. De vrouwen nemen de ruimte en de tijd. De knopen worden zorgvuldig aangebracht. De touwen worden lang uitgespannen. Hun sierlijke lichaamsbewegingen maken het tot een gestileerde dans.
Het heet Shibari. En het is de kunst van erotische bondage, afkomstig uit Japan. De tedere machtsverhouding tussen de shibari-artiest en zijn model laten zich moeilijk omschrijven. Maar in de kleine, donkere zaal met omfloerst licht is de voorstelling werkelijk adembenemend.
Dasniya Sommer, de donkerharige vrouw gaat consciëntieus te werk en houdt voortdurend in de gaten of de blonde Vera Goetzee nergens te zeer bekneld of verstrikt raakt. Deze laatste kijkt geen enkel ogenblik onderdanig of gekweld uit haar ogen. Integendeel, als een autonome Jeanne D’Arc of een trotse Iphigenia onderweg naar het offeraltaar laat ze zich liefdevol door touwen en knopen omgeven.
Het inbinden duurt lang en het publiek zit er met zijn neus bovenop. Soms worden mensen in het publiek medeplichtig gemaakt door telkens weer nieuw touw aan te laten reiken of door even een gespannen touw vast te houden.
Het bijna ceremoniële karakter wordt ondersteund door de lang gezongen vocalen van Sophie Fetokaki – die ook verantwoordelijk voor het concept is – en door de minimalistische percussie van Mei-yi Lee.
Hoe ingesnoerd ze soms ook lijkt, aan het ‘lijdzame’ voorwerp wordt telkens nog een mogelijkheid gelaten, een draai te nemen of een been te strekken. Zelfs wanneer ze met touwen aan beugels aan het plafond hangt, weet ze nog op een paar decimeter boven de grond te zwieren en een draai aan haar schommeling te geven. Het is een prachtig moment wanneer de shibari-knoopster onder haar op de grond gaat liggen en hun wangen langs elkaar gaan. Ook indrukwekkend: hoe de knoopster haar blonde vlecht langzaam uit elkaar haalt.
De voorstelling Harness van Knot Applicable is een van de verrassingen van het Amsterdamse Fringe Festival 2016.
Foto: Annelies Verhelst