Minister Hugo de Jonge verklaarde vorige week dat wanneer je niet naar het theater kunt, je maar gewoon een dvd’tje op moet zetten. Het illustreert het dédain van het huidige kabinet richting de kunsten. Terwijl tienduizenden mensen werkzaam in de cultuursector en nog veel meer kunstliefhebbers snakken naar fysieke culturele ervaringen, maakte de minister de misplaatste vergelijking met een individueel avondje entertainment op de bank. (meer…)
Dries Verhoeven heeft noodgedwongen zijn meest recente project Wanna play? Love in the time of Grindr stopgezet. Sinds 1 oktober bivakkeerde hij in een glazen huis in de Berlijnse wijk Kreuzberg, waar hij via de gay dating-app Grindr op vijf smartphones contact met homo’s uit de omgeving had. De conversaties die hij via de app voerde werden op een scherm geprojecteerd. De installatie riep heftige reacties op over de schending van privacy, waardoor Verhoeven zich samen met co-producent Hebbel am Ufer (HAU) genoodzaakt zag het project voortijdig te beëindigen.
Het protest in Berlijn ontstond toen een jonge fotograaf via de app met Verhoeven in contact kwam. Verhoeven nodigde hem uit om bij hem thuis langs te komen en zijn baard af te scheren. Toen de fotograaf op de Heinrichplatz ontdekte dat zijn conversatie met Verhoeven op een groot scherm te lezen was en dat ook zijn foto (ondanks een poging deze onherkenbaar te maken) en Grindr-naam openbaar waren, stormde hij het huis binnen en viel Verhoeven aan. Na de aanval plaatste hij een bericht op Facebook, waarin hij sprak over ‘digital rape’.
Het Grindr-profiel van Verhoeven is inmiddels verwijderd. De beheerders van de app zeiden in een reactie op het project de kunsten te ondersteunen, ‘maar wat Dries Verhoeven doet door Grindr-gebruikers onder valse voorwendselen te lokken is misleiding. Dit is een inbreuk op de privacy van de gebruiker en een mogelijk veiligheidsprobleem.’ Na de reactie van Grindr organiseerde Verhoeven in HAU een debat met de gedupeerden. Aansluitend op het debat schreef Verhoeven in een kort statement op zijn Facebookpagina dat hij geschokt is door de heftige reacties:
‘Ik ben stil. Ik voel me verlamd, ik schaam me en ik ben verward. Het is verdrietig dat een project met het woord ‘liefde’ in de ondertitel zoveel woede heeft opgewekt. (…) Zondagmiddag, nadat ik het glazen huis op de Heinrichplatz verliet om te praten met de protesterenden, werd de volledige impact van het project op de buitenwereld en op internet in de afgelopen vijf dagen me duidelijk. De informatie die ik projecteerde is zonder wederzijdse instemming gebruikt. Dat is respectloos. Ik verontschuldig me aan iedereen die zich door mijn actie geschaad voelt in zijn of haar privésfeer.’
(Wanna play? – Dries Verhoeven, foto: Sonja Detleff)
Geen beste beurt voor een kunstenaar die ik hoog heb zitten.
Zowel in de Volkskrant als in de NRC probeert Verhoeven integer over te komen, terwijl hij doelbewust de intieme conversaties tussen 2 mensen
openbaar maakte zonder medeweten van zijn gesprekspartner for the sake of art.Onware teksten dat de foto’s geblurred zouden zijn en gegevens geanonimiseerd waren.Dat gebeurde pas ná het incident met de jongen die in opstand kwam. Ongeloofwaardige statements maakt Verhoeven ten koste van nietsvermoedende mannen.Daarnaast schaadt hij doelbewust het vertrouwen anoniem te mogen zijn voor zijn eigen gewin.